همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

بهینه سازی فتوشاپ

 

برای آنکه بیشترین استفاده را از ابزار قدرتمند فتوشاپ ببریم، داشتن سخت‌افزار مناسب شاید یکی از مهمترین عوامل باشد اما تنها عامل نیست. بهینه سازی تنظیمات فتوشاپ بر اساس سیستم و کاربردهای شخصی نیز عامل مهمی در استفاده کارآمد از فتوشاپ به شمار می‌رود.
در این نوشتار به بهینه سازی و تنظیم فتوشاپ برای کارآیی بهتر خواهیم پرداخت.


قسمت preferences‌ که از طریق Edit > Preferences در دسترس خواهد بود، شامل تنظیمات مهمی است که هر چند وابسته به میل کاربر قابل تنظیم است، اما می‌تواند اثرات زیادی روی کارآیی نرم افزار داشته باشد.

History
یکی از تنظیمات این قسمت History‌ است که در قسمت اصلی preferences ( یعنی تب General) وجود دارد. در این قسمت می‌توان تعیین نمود که فتوشاپ تا چند سطح از ویرایشها را در حافظه نگهدارد تا از طریق پالت History قابل برگشت باشد. می‌توان مقادیر خیلی بالایی برای تعداد سطوح آن تعیین نمود، اما بخاطر داشته باشید که اینکار حافظه‌بر است و با افزایش تعداد این سطوح، مقدار RAM آزاد برای کار اصلی فتوشاپ کم خواهد شد. حداکثر میزان سطوح History برابر 1000 است اما این مقدار در یک پروژه بزرگ، مقدار حافظه بسیار زیادی لازم خواهد داشت. پس بهتر است این میزان را کمترین مقداری تعیین کنید که برای شما مناسب است. هر کس به تجربه می‌داند که معمولا چند سطح از history را استفاده می‌کند و تنظیم بر طبق این اصل می‌تواند در حافظه RAM‌ شما صرفه جویی مناسبی نماید. و اگر تجربه قبلی در این مورد وجود ندارد، می‌توان در ابتدا مقادیر بالاتر ( مثلا 40-50 ) انتخاب شود و بعد در طی یک دوره زمانی چند هفته ای مقدار مناسب آنرا به تجربه بدست آورد و جایگزین نمود.
حتما می‌دانید که سابقه ذخیره شده در history‌ با بستن فایل از بین میرود. اگر می‌خواهید این سابقه به طور کامل در تمام مواردی که فایل باز شده و ویرایش شده است را نگهداری نمایید (جهت ضبط شخصی یا ارائه به مشتری و یا موارد قانونی)، باید این سابقه را ذخیره کنید. ذخیره این سابقه به دو صورت Metadata ( که همراه خود فایل است) و یا فایل متنی مجزا امکان پذیر است. در قسمت History Log تعیین کنید که چه گونه می‌خواهید این سابقه ذخیره شود (Metadata ، فایل متنی Txt یا هردو) وبعد جزئیات مورد ذخیره سازی را تعیین کنید: حالت Sessions مواردی که فتوشاپ فایل را باز و بسته کرده و یا نام فایل تغییر کرده ذخیره می‌کند، حالت Concise علاوه بر موارد قبلی، حاوی پلت History است و در حالت detailed علاوه بر دو مورد قبل تغییرات پالت اکشن نیز ذخیره خواهد شد.

Export Clipboard
این گزینه که در قسمت Option تب general قرار دارد، تعیین می‌کند که آیا موارد copy شده شما در فتوشاپ، برای استفاده در سایر برنامه ها نیز در دسترس باشد یا خیر. این گزینه را فقط وقتی انتخاب کنید که واقعا به این کار نیاز دارید چرا که اینکار هم روی میزان حافظه و هم کارآیی فتوشاپ اثر خواهد داشت.

Cache level

این گزینه که در قسمت Memory & image cache قرار دارد، یک عامل تعیین کننده مهم در کارآیی سیستم است. هر چقدر مقدار این گزینه بیشتر باشد، هنگام کار با فایلها و تغییر زوم روی تصاویر، سرعت و کارآیی بیشتر است. به عبارت دیگر اگر سطح cache بالاتر بشد، فتوشاپ بجای رسم مجدد تصویر در هنگام زوم، از اطلاعات ذخیره شده در حافظه استفاده می‌کند و سرعت کار بیشتر خواهد شد. اما این به معنای مصرف حافظه RAM‌ هم می‌باشد. پس باید تعادلی بین میزان مورد نیاز و حافضه مصرفی برقرار کرد. اگر حافظه زیاد دارید ، می‌توانید سطوح آنرا بالاتر ببرید تا سرعت کارتان بیشتر شود. تعداد سطوح قابل انتخاب از 1 تا 8 است که معادل اندازه های 66.7- 50- 33.3-25-16.7-12.5- 8.33 درصد در اندازه زوم است. بیاد داشته باشید که اگر با فایلهای بزرگ کار می‌کنید، مصرف حافظه RAM‌ برای سطوح cache نیز بیشتر خواهد بود.

Scratch Disk setup

حتی اگر 2 گیگابایت RAM (حداکثر میزان RAM قابل آدرس دهی در فتوشاپ سی اس / در فتوشاپ سی اس 2 بیش از 2 گیگابایت رم قابل آدرس دهی است( داشته باشید، هنگام کار با فایلهای بزرگ، با رزولوشن بالا و چند لایه، بسرعت میزان حافظه مورد نیاز فتوشاپ از میزان حافظه رم شما فراتر خواهد رفت. در این موارد فتوشاپ قادر است که از هارد دیسک شما به عنوان حافظه مجازی استفاده نماید. فتوشاپ می‌تواند از 4 درایو مجزا تا مجموعا 64 اگزابایت!( Exabyte=1 billion gigabyte) برای این منظور استفاده کند. برای تنظیم این حافظه مجازی وارد قسمت Plug-in & Scratch disk صفحه preferences شوید. در 4 منوی موجود در قسمت scratch disk می‌توانید تا چهار درایو را به اینکار اختصاص دهید که بترتیب استفاده خواهند شد یعنی با پر شدن اولی از دومی استفاده خواهد شد و ...
تنظیم ترتیب این هارددرایو ها در کارآیی فتوشاپ تاثیر دارد. یک اشتباه این است که درایو اول را به درایوی نسبت دهیم که سیستم عامل در آن نصب شده و دارای حافظه مجازی مخصوص به خود(Virtual Memory ویندوز) است. بهتر است درایو اول همیشه به یک درایو با فضای خالی زیاد و در جایی غیر از نصب سیستم عامل نسبت داده شود. برای آنکه درایوهای بعدی را نیز تنظیم کنید، می‌توانید از این اولویتها استفاده کنید:

اولویت اول: درایو با سرعت بالا که توسط سیستم عامل(یا Virtual memoryآن) استفاده نشده است و محل ذخیره تصاویر نیز نیست. اگر چند هارد دیسک مجزا دارید که سرعتهای متفاوتی دارند، حتما سریعترین را به اینکار اختصاص دهید.
اولویت دوم: درایو با سرعت بالا که توسط سیستم عامل(یا Virtual memoryآن) استفاده نشده است اما در آن تصاویر ذخیره شده، قرار دارند.
اولویت سوم: درایو سرعت بالایی که توسط سیستم عامل استفاده نشده است، اما محل Virtual memory سیستم عامل است.
اولویت چهارم: هارد درایو اکسترنال با پورت FireWire800
اولویت پنجم: درایوی که توسط سیستم عامل استفاده شده است.
اولویت ششم: هارد درایو های اکسترنالی که از پورتی بجز fireWire800‌ استفاده میکنند.

بیاد داشته باشید که لیست درایوهای قابل انتخاب شما در منوهای scratch Disk شامل تمام هاردهای متصل و نیز پارتیشنهای موجود درهریک است. اما استفاده از چند پارتیشن روی یک هارد دیسک مطمئنا مشابه استفاده از چند هارد دیسک مجزا نخواهد بود. اما حداقل می‌توانید درایو اول را به پارتیشنی نسبت دهید که ویندوز روی آن نصب نشده است. و اگر هارد اضافه دارید حتما برای Scratch disk از آن استفاده کنید.
نکته دیگر آنکه با توجه به اولویتهای ذکر شده، معلوم می‌شود که درایوی که در آن ویندوز نصب شده است کمترین کارآیی را دارد (البته بعد از هاردهای اکسترنال بدون پورت firewire 800) پس هیچگاه از آن بعنوان اولین scratch disk‌ استفاده نکنید.
پورت firewire 800 ‌ یا (IEEE1394b) پورت بهینه شده FireWire =IEEE 1394 است. سرعت این پورت 800مگابیت در ثانیه است در حالیکه سرعت پورت FireWire 400 مگابیت در ثانیه، پورت USB2 برابر 480 مگابیت در ثانیه و USB1.1 معادل 12 مگابیت در ثانیه است.
نصب یک هارد دیسک مجزا با سرعت بالا برای Scratch Disk‌ بهترین انتخاب برای بالا بردن کارآیی فتوشاپ خواهد بود (مثلا یک هارد اسکازی یا SATA با سرعت چرخش 15000 دوردر ثانیه). به طور معمول فضای خالی لازم برای Scratch Disk حداقل 5 برابر اندازه فایلهایی است که شما با آن کار می‌کنید (‌البته اندازه واقعی نه اندازه محاسبه شده از روی تعداد پیکسلها). حداقل مقدار 1.5 گیگابایت فضای خالی، مقدار مناسبی خواهد بود. چنین درایوهایی که فضای خالی زیادی دارند، به شدن در معرض Fragmentation‌ هستند و بنابراین Defragmentation منظم آن، به بهبود کارآیی کمک خواهد نمود.
نکته دیگر آنکه پارتیشنی که سیستم عامل در آن نصب شده است (یا جایی که شما برای Virtual memory ویندوز مشخص نموده اید)، نیز بایستی فضای کافی داشته باشد. برای کار در فتوشاپ اختصاص 20 گیگابایت فضای خالی به پارتیشن حاوی حافظه مجازی ویندوز توصیه می‌شود.

Memory Usage
با اجرای فتوشاپ، مقداری از RAM برای این نرم‌افزار اختصاص می‌یابد. این میزان را می‌توان در قسمت Memory Usage (در صفحه Memory & Image Cache) تعیین نمود. اگر میزان کمی برای این انتخاب در نظر گرفته شود، کارآیی فتوشاپ کم خواهد شد و اگر میزان انتخابی بیش از حد باشد، افت کارآیی کل سیستم و بالطبع فتوشاپ را در پی خواهد داشت.
اگر میزان کل RAM شما کمتر از 2 گیگابایت است، انتخاب 50%‌ و اگر بیش از 4 گیگابایت RAM‌ دارید، انتخاب 70% برای Memory Usage مناسب است.البته اگر قبل از فتوشاپ، برنامه های دیگری را اجرا نموده باشید، ممکن است حافظه باقیمانده برای فتوشاپ کمتر شود و نتواند از تمام مقداری که شما تعیین کرده‌اید استفاده کند.

در قسمت پایین صفحه فتوشاپ، یک منو وجود دارد که اطلاعات خوبی درباره حافظه و Scratch Disk میدهد. یک فایل در فتوشاپ باز کنید و این منو را بررسی کنید. اگر در این منو گزینه Scratch size را انتخاب کنید، دو عدد نشان خواهد داد که عدد سمت چپ میزان حافظه‌ای است که فتوشاپ در حال حاضر استفاده می‌کند و عدد سمت راست میزان RAM اختصاص یافته به فتوشاپ است. اگر عدد سمت چپ از عدد سمت راست بیشتر شود (مثلا با باز کردن چند فایل دیگر)، آنگاه فتوشاپ از فضاهایی که شما برای Scratch disk در هاردتان اختصاص داده‌اید، استفاده خواهد کرد. با این روش می‌توانید دریابید که آیا حافظه RAM شما برای کارهایتان کفایت میکند یا اینکه در اغلب اوقات فتوشاپ مجبور است که از هارد دیسک استفاده نماید.

Palette preview thumbnails
فتوشاپ برای نمایش Thumbnail تصاویر در پالتهای لایه، کانال و Paths حافظه اضافی مصرف میکند. همچنین با هر تغییر در تصویر، مجددا آنها را دوباره سازی میکند که هردو این موارد باعث کاهش کارآیی خواهد شد.برای تغییر اندازه با احیانا خاموش نمودن این مشخصه، از منوی هر پالت گزینه Palette option را انتخاب کرده و تغییرات مورد نظرتان را در قسمت thumbnail size بدهید.

سبک کردن بارگذاری فتوشاپ
به طور معمول فتوشاپ موقع اجرا، یکسری افزدونیها مانند پلاگینها، فونتها و پروفایلها رو در حافظه بار گذاری می‌کند که هم باعث کاهش سرعت اجرای اولیه می‌شود و هم میزان حافظه در دسترس را کم می‌کند. عدم بارگذاری اجزای غیر لازم می‌تواند به بهبود کارآیی فتوشاپ کمک کند.
مثلا پلاگینهای فولدر Plug-insDigimarc به ندرت استفاده می‌شوند( اینها برای ایجاد و خواندن واترمارکینگ دیجیتال هستند). با افزودن علامت مد( ~ ) به اول نام فولدر، فتوشاپ از بارگذاری آنها صرفنظر خواهد کرد (~Digimarc). اینکار را با سایر پلاگینهایی که لازم ندارید، نیز می‌توانید انجام دهید.
فتوشاپ موقع اجرا، تمام فونتهای موجود در فولدر فونت سیستمی و نیز فولدر فونت ادوب(Program FilesCommon FilesAdobeFonts) را بارگذاری می‌کند. اگر فونتی را لازم ندارید از این فولدرها به جای دیگری منتقل کنید. همچنین پروفایلهایی را که لازم ندارید نیز از فولدر پروفایل Program FilesCommon FilesAdobeColorProfiles
منتقل نمایید.


منابع:

http://www.adobe.com/support/techdocs/322829.html
http://www.adobe.com/support/techdocs/317280.html
http://www.outbackphoto.com/workshop/photoshop_corner/essay_09/essay.html
http://user.fundy.net/morris/photoshop26.shtml
http://download.microsoft.com/download
/d/1/9/d193e2d3-fac1-4e72-b9c1-42224aa709c5/OWXP_BROCHURE.PDF
http://www.ephotozine.com/forum/viewanswers.cfm?qid=21108