همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

Shadow/highlight

کنترل shadow/highlight در فتوشاپ یکی از کنترلهای مهم در تنظیم تونیسیته تصاویر است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این کنترل که از هنگام معرفی فتوشاپ CS به تنظیمات آن افزوده شده است، می‌تواند در احیای مناطق تیره یا پرنور شده تصاویر دیجیتال موثر باشد. هر چند شاید امکان انجام برخی اصلاحات این کنترل توسط سایر ابزارهای استاندارد مانند منحنی و level هم وجود داشته باشد، اما پس از خواندن این متن تصدیق خواهید کرد که با استفاده از این ابزار می‌توان براحتی و سرعت، تنظیمات بسیار دقیق و حرفه‌ای در مناطق shadow/highlight تصاویر اعمال کرد.
کاربرد این ابزار بویژه برای اصلاح روشنایی در تصاویری است که بدلیل پس‌زمینه روشن، موضوع پیش‌زمینه بیش از حد تاریک شده است و یا در مواردی که بدلیل نزدیک بودن به فلاش، موضوع بیش از حد روشن شده است. اشتباه نکنید: این ابزار تصویر را روشن یا تیره نمی‌کند، بلکه مناطق سایه یا پر نور را بر اساس پیکسلهای اطراف تغییر روشنایی می‌دهد و بهمین دلیل می‌توان کنترل کامل و مجزایی در مناطق تیره و روشن تصویر داشت. همچنین با دارا بودن کنترلهای دیگری، این ابزار قادر است که تنظیم کنتراست، رنگ، white point و dark point نیز انجام دهد.

 

 

 


از طریق منو Image > Adjustments > Shadow/Highlight به این ابزار دسترسی خواهید داشت. ابتدا مطمئن شوید که گزینه preview انتخاب شده باشد تا بتوانید تغییرات ایجاد شده را مستقیما مشاهده نمایید. این ابزار در دو حالت ساده و پیشرفته نمایش داده می‌شود که برای نمایش در حالت پیشرفته بایستی گزینه show more option را انتخاب نمایید.

 


ابتدا مقدار amount را برای مناطق shadow‌ و highlight‌ تنظیم کنید. هر چه این مقدار بیشتر باشد، مقدار روشنایی در مناطق shadow بیشتر و مقدار تاریکی در مناطق highlight بیشتر خواهد بود.
برای تنظیمات دقیقتر از Tonal width استفاده می‌کنیم. این متغیر تعیین می‌کند که اصلاحات ما در چه محدوده‌ای اعمال شود. هر چقدر این متغیر را کمتر کنیم، تغییرات ما فقط به مناطق تیره‌تر shadow و روشنتر Highlight اعمال می‌گردد. مثلا اگر بخواهید فقط یک محدوده کوچک تیره، در مناطق سایه را تنظیم کنید باید این متغیر را کم نمایید. اگر مقدار این متغیر بیش از حد شود، می‌تواند باعث آرتیفکتهایی بصورت هاله‌های روشن یا تیره گردد.

گفتیم که این ابزار تغییرات روشنایی را بر حسب پیکسلهای مجاور مناطق تیره و روشن تنظیم می‌کند. یعنی بر حسب پیکسلهای مجاور یک پیکسل خاص، متوجه می‌شود که این منطقه جزو shadow‌است یا highlight . با متغیر radius می‌توان اندازه منطقه‌ای را تعیین کرد که این ابزار بر حسب آن متوجه می‌شود که یک پیکسل در مناطق تیره قرار دارد یا در مناطق روشن. هر چه اسلایدر مربوطه را به سمت چپ ببریم، میزان این متغیر کمتر خواهد شد و بالعکس. مقدار مناسب این متغیر بستگی به تصویر دارد و باید با سعی و خطا به آن رسید. کلا هرچه مقدارش بیشتر باشد، ابزار تمایل دارد که منطقه بیشتری را تغییر روشنایی بدهد. استفاده نادرست از این متغیر می‌تواند کنتراست تصویر را کم نماید.

وقتی با این ابزار مناطقی از shadow یا highlight را بازیابی می‌کنید، برای تنظیم رنگ این مناطق بازیابی شده (که قبلا تیره یا روشن بوده‌اند)، می‌توان از متغیر color correction استفاده کرد. براحتی میتوان رنگ مناطق بازیابی شده را تنظیم کرده و اشباع آنرا کم یا زیاد نمود. این کنترل فقط در مورد تصاویر رنگی در دسترس قرار دارد. در مورد تصاویر grayscale کنترل دیگری بنام brightness وجود دارد که با آن به سهولت می‌توانید روشنایی مناطق مذکور را تنظیم نمایید.

اگر از کنتراست تصویرتان راضی نیستید، با متغیر Midtone contrast قادر خواهید بود که کنتراست تصویرتان را نیز تنظیم کنید. افزایش این متغیر، باعث می‌شود که کنتراست بیشتر، مناطق سایه تیره‌تر و مناطق پرنور روشنتر شوند.

با Black Clip و White Clip میتوان نقطه وایت پوینت و دارک پوینت تصویر را تنظیم کرد. اینها تعیین می‌کنند که چه حد روشنایی برای تصویرتان سیاه مطلق یا سفید مطلق باشد. هرچقدر اعداد بزرگتری انتخاب کنید، کنتراست تصویر بیشتر می‌شود اما به همان موازات، جزئیات تصویر در مناطق سایه و پر نور تصویر نیز کم خواهد شد.

در نهایت می‌توان تنظیمات خاصی را که با این کنترل انجام داده شده، ذخیره کرد و در آینده از آن استفاده نمود. به طور معمول وقتی این کنترل را بر روی تصویری باز می‌کنید، از تنظیمات پیشفرض خود استفاده می‌نماید که برای تصاویری مناسب است که پیش‌زمینه تاریک و پس‌زمینه روشن دارند.


-------------------------------------------------------------------------
پایان کلام:
بسیاری از روشهایی که تاکنون در این سایت در زمینه های مختلف digital imaging شرح داده شده ‌است، توسط بسیاری از منابع معتبر توصیه شده‌اند و خود نیز عملا مدتها با آنها دست و پنجه نرم کرده و از عیب و حسنش آگاه شده‌ایم. اما همه این سخن به این معنا نیست که اینان وحی منزل هستند که این ادعا در دنیای رو به پیشرفت دیجیتال، گزافه‌ای بیش نیست. سعی ما بر این بوده که روشی را پیشنهاد نماییم که اولا توصیه‌شده باشد، ثانیا کارآیی آن عملا اثبات شده باشد و ثالثا در دسترس باشد. رعایت این سه شرط مشی ما بوده برای انتخاب مطالب، مگر در مواردی خاص که هدف دیگری در نظر بوده که در همان جا علت توضیح داده شده است. انتظار سایت عکاسی دیجیتال از خوانندگان خود این است که به مطالب منتشر شده، فیدبک مناسبی بدهند. منظور تمجید و تحسین نیست، که انتظارمان این است که مارا از تجربه خود آگاه نمایید، اگر روشهای بهتری را سراغ دارید، به اطلاع ما و دیگر خوانندگان سایت برسانید و اگر این روش را مفید یا مضر یافته‌اید، آگاهمان نمایید. که جز این، طریقی دیگر برای ارتباط با شما و آگاهی از نتیجه کارمان نمی‌شناسیم. گویا حجم مطالب منتشر شده در سایت در برابر فقر فیدبکهای مقالات این سایت زبانزد خاص و عام شده است!

منابع:
مستندات ادوبی فتوشاپ
سایت ادوبی
http://www.naturescapes.net/062004/gd0604.htm
http://www.digitalproducer.com/2003/10_oct/tutorials/
10_27/pscsshadow031028.htm