همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

محدوده دینامیکی و رفع محدودیت آن با ادغام دیجیتالی

چشم انسان نسبت به حسگر دوربین دیجیتال یا فیلم، قادر به درک محدوده وسیعتری از روشنایی می باشد.وقتی به منظره ای نگاه می کنیم ، می توانیم جزئیات کامل آن را، هم در مناطق سایه و هم در مناطق روشن ببینیم.محدوده درک حسگر یا فیلم دوربین بسیار کمتر از انسان است.

Dynamic Range چیست؟
Dynamic Rang (یا محدوده دینامیکی که از این پس برای سهولت آنرا DR می نامیم)،تفاوت بین روشنترین نقطه یک منظره با تاریکترین نقطه آن است.هنگام عکاسی در یک روز آفتابی، این دامنه بسیار وسیع تر از حد درک اکثر دوربینهاست.حتی اگر یک نورسنجی(Metering) دقیق نیز انجام شود، باز هم به خاطر محدودیت DR دوربین،دریافت تمام جزئیات هم در مناطق سایه و هم در مناطق روشن، برای دوربین غیر ممکن است .در حقیقت بر اساس ناحیه ای که نورسنجی دوربین بر اساس آن انجام می شود، ممکن است جزئیات تصویر در مناطق روشن یا تیره از بین برود یا کم شود.


هدف این نوشتار
هدف این نوشتار ارائه راه حلهایی برای غلبه بر مشکل محدودیت DR دوربینها است.روشهای ارائه شده، روشهایی دیجیتال برای استفاده در دوربینهای دیجیتال است.اما باید توجه داشت که محدودیت DR هم در دوربینهای دیجیتال و هم در دوربینهای غیر دیجیتال وجود دارد .این محدودیت در دوربینهای دیجیتال حرفه ای کمتر از دوربینهای معمولی است و به علت قیمت بالای آنها ،این مشکل در دوربینهای دیجیتال مورد استفاده اکثر افراد، بیشتر خودنمایی میکند.محدودیت DR در دوربینهای حرفه ای نیز وجود دارد و برخی شرکتها کوشیده اند با ارائه CCD هایی بنام SuperCCD این محدودیت را کمرنگتر نمایند .
از روشهای دیجیتال ذکر شده در این نوشتار می توان برای عکسهای اسکن شده دوربینهای غیر دیجیتال نیز استفاده کرد.

راه حل غیر دیجیتال
روش غیر دیجیتال که از گذشته تاکنون توسط عکاسان استفاده می شده است،استفاده از فیلترهای ND می باشد.به طوریکه عکاسان هیچگاه بدون همراه داشتن مجموعه کامل این فیلتر ها به طبیعت نمی روند.برای این منظور آشنایی کامل با انواع این فیلترها و طرز آماده سازی آنها لازم است و باید توجه داشت که در طی یک دوره عکاسی چند ساعته در طبیعت، با تغییر نورهای محیطی بایستی از فیلترهای متفاوت ومناسب با نور استفاده نمود.

روش دیجیتال
اساس روشهای دیجیتال برای افزایش DR ،تهیه چند عکس از منظره با نورسنجیهای مختلف و ترکیب آنها با روشهای نرم افزاری است.بعبارت دیگر یک عکس با نورسنجی مناطق پر نور مانند آسمان تهیه میشود و یک عکس با نورسنجی مناطق تاریک مانند زمین.




شرایط استفاده از روشهای دیجیتال

برای استفاده از این روش دو شرط اساسی وجود دارد:
1-ثابت بودن فریم عکس
2- ثابت بودن موضوع در تمام عکسها
به همین دلیل همیشه نمی توان از این روش استفاده نمود.در یک روز آفتابی همراه با وزش باد ،ممکن است برگ درختان و یا حتی ابرهای آسمان حرکت کنند ودر چنین مواردی عکس نهایی محو خواهد شد.برای ثابت بودن فریم، دوربین باید کاملا ثابت باشد.تقریبا می توان گفت که همواره استفاده از 3 پایه و تایمر( یا کنترل از راه دور) دوربین الزامی است .

روش عکاسی
راحت ترین روش عکاسی برای استفاده از این روشها، استفاده از حالت AutoBracketing دوربین دیجیتال است.اکثر دوربینهای دیجیتال می توانند 3 یا بیشتر عکس پشت سر هم با نورسنجیهای مختلف بگیرند.یعنی یک فریم بر اساس نورسنجی نواحی سایه و یک فریم بر اساس نورسنجی متوسط کل منظره و یک فریم بر اساس نورسنجی نواحی روشن.که فریمهای اول وسوم برای استفاده ما مفید خواهد بود و فریم دوم نیز بعنوان عکس پشتیبان(Backup )نگهداری می شود.
اما روش بهتر و ارجح عکاسی، استفاده از حالت Manual ویا Aperture Priority (اولویت دیافراگم) است.چون برای آنکه عمق میدان در فریم های مختلف تغییر نکند،بایستی دیافراگم ثابت باشد و نورسنجیهای مختلف بر اساس تغییر سرعت شاتر انجام شود.
فوکوس دوربین نیز بهتر است که دستی و یا فوکوس تک نقطه ای باشد تا طی فریمهای مختلف، محل فوکوس ثابت باشد.

آماده سازی اولیه
پس از تهیه عکسها و انتقال آنها به کامپیوتر بایستی آنها را به فرمت TIFF یاJPG تبدیل نمود .این روش برای فرمتRAW قابل استفاده نیست.
در گذشته ،تصاویر بایستی به حالت 8 بیتی تبدیل می شدند تا در فتوشاپ استفاده از لایه ها امکانپذیر باشد.اما امروزه میتوان با استفاده از فتوشاپ CS که از لایه های 16 بیتی نیز پشتیبانی میکند،از تصاویر 16 بیتی استفاده کرد، اما باید توجه داشت که در این حالت حجم پروژه بسیار زیاد خواهد شد.

با رعایت شرائط فوق ، دو تصویرمورد نظر راکه بر اساس مناطق تیره وروشن نورسنجی شده اند ، در فتوشاپ باز نمایید.تصویر تیره را به صورت یک لایه روی تصویر روشن قرار دهید تا در پالت Layers فریم روشن به عنوانBackground و فریم تیره به عنوان layer1 نمایش داده شوند.

در این مرحله برای آنکه مطمئن شوید که 2 فریم کاملا منطبق هستند ( کادر عکس و اجسام در 2 فریم ثابت بوده اند)،از روش زیر استفاده نمایید:
حالت Blending لایه 1 را به Difference تغییر دهید.با این کار تفاوتهای دو فریم نشان داده می شوند.اگر 2 فریم کاملا بر هم منطبق باشند،یک نسخه خاکستری از تصویر اولیه دیده میشود(تصویر سمت راست پایین) و در غیر اینصورت اطراف اجسام هاله ها یا رنگهایی مشاهده خواهید کرد(تصویر سمت چپ پایین).که اگر این عدم تطابق بعلت جابجایی کادر ( ونه حرکت موضوع) باشد میتوان با ابزار Move و کلیدهای مکان نما ، لایه ها را تا حد امکان بر هم منطبق نمود.

حال برای ترکیب( Blending) این 2 عکس روشهای مختلفی وجود دارد که در ذیل آنها را توضیح میدهیم:

روشهای Digital Blending


1-روش Painted Mask :
این روش با آنکه یک روش دستی و نسبتا وقت گیر است اما امکان کنترل بیشتری بر فرآیند کار را فراهم می کند .همچنین برای کار با تصاویر اسکن شده نیز کاربرد دارد.

- فرمان Layer>Add Layer Mask>Hide All را اجرا کنید.با ابزار Paintbrush یک Brush نسبتا بزرگ انتخاب کرده و با آن روی مناطق روشن بکشید.با این کار لایه رویی برداشته شده ولایه تاریک زیرین نمایان میشود.زیاد نزدیک مناطق تیره نشوید.بعد یک Brush کوچک اتخاب کرده و با بزرگنمایی بیشتر ،مناطق روشن نزدیک مرز نواحی تاریک را بردارید.هر جا اشتباه کردید با History آنرا تصحیح کنید.
مزیت این روش امکان کنترل کامل بر مناطقی است که احتیاج به ترکیب کردن دارند.
عیب این روش عدم امکان استفاده از آن در مورد تصاویری است که مناطق تیره وروشن کوچک و درهم داشته و نمیتوان از Paintbrush به خوبی استفاده کرد.

2- روش ماسک لایه
یک ماسک لایه برای تصویر تیره ایجاد نمایید.(با کلیک بر آیکون دوم قسمت پایین سمت چپ پالت لایه).یک مربع سفید در کنار تصویر لایه 1 ایجاد می شود.

روی لایه Background کلیک کنید و با Ctrl-A کل تصویر را انتخاب نمایید.با Ctrl-C آنرا در Clipboard کپی کنید.حال دکمه ALT را نگهداشته و روی مربع سفید ماسک در لایه 1 کلیک نمایید.کل تصویر سفید می شود.
با Ctrl-V محتویات Clipboard را روی ماسک سفید Paste نمایید.حالا یک تصویر سیاه و سفید خواهید دید.
Filter>Blur>Gaussian Blur را اجرا و مقدار Radius را 40 پیکسل بگذارید.روی Background کلیک نمایید و کار تمام است!
در این مرحله می توانید لایه Background را انتخاب و با تنظیم Curve کمی مناطق تیره را روشنتر نمایید.
در نهایت لایه ها را Flat نمایید.

3- این روش با آنکه پیچیده تر است اما گاهی نتایج بهتری دارد:
لایه 1 را انتخاب کرده و 3 دکمه Ctrl-ALT-~ رافشار دهید.این کار باعث انتخاب مناطق روشن تصویر میشود.حال یک ماسک لایه بر اساس این مناطق اتخاب شده ایجاد کنید(با کلیک روی ایکون ماسک در پالت لایه).با این کار فورا تصاویر با یکدیگر ترکیب میشوند.اما نتیجه کار چندان رضایتبخش نیست.برای بهتر شدن تصویر باید ماسک را کمی دستکاری نماییم.

ماسک را انتخاب کنید و Filter>Blur>Gaussian Blur را برآن اعمال نمایید.مقدار 20 برای Radius مناسب است.اما بر اساس نوع تصاویر می تواند متغیر باشد.حال نتیجه را بررسی کنید.
اگر هنوز راضی نیستید،میتوانید تنظیمات بیشتری انجام دهید:
ابتدا باید بفهمید که لایه 1 در چه مقدار از تصویر نهایی شرکت دارد.

برای اینکار Background را خاموش کنید و لایه 1 ماسک شده را ببینید(مثل شکل سمت راست زیر).بعد روی Channel کلیک کرده و در پالت Channel ،ماسک لایه 1 را روشن نمایید(شکل فوق) و بقیه کانالها را خاموش کنید.حال میتوانید ماسک را مشاهده کنید(شبیه شکل سمت چپ زیر)

برای آنکه تغییری ایجاد کنید، ابزار Paintbrush را با سایز مناسب و اپاسیته 20 درصد انتخاب نمایید.برای آنکه قسمت بیشتری از لایه 1 در تصویر نهایی بماند با رنگ سفید روی ماسک بکشید و برای آنکه قسمت بیشتری از لایه Background در تصویر نهایی باقی بماند، با رنگ تیره روی ماسک بکشید .با این روش می توانید کنترل کامل و در عین حال دقیقی بر این مسئله داشته باشید.
در نهایت لایه ها را flat نمایید.

4- در این روش پس از افزودن ماسک به لایه رویی ، ماسک را انتخاب کرده و سپس با ابزار Gradient طیف سیاه-سفید یابرعکس را بر آن اعمال میکنیم.جهت و طرز اعمال آن بستگی تام به نوع تصویر دارد. در حقیقت با این کار نیز شدت تاثیر گذاری 2 لایه را در تصویر نهایی تعیین میکنیم.

5-تمام روشهای فوق را در صورت رضایت از عملکردشان، می توان به صورت یک Action در فتوشاپ ذخیره کرد (از پالت Action گزینه New Action را انتخاب و پس از نامگذاری آن،سلسله مراحل فرآیند مورد نظر را انجام داده و در نهایت دکمه Stop Recordingرا فشار دهید) و در آینده در مورد تصاویر دیگر به کار برد.Action های آماده نیز در این زمینه در دسترس هستند که معروفترین آنها Action موسوم به DRI(Dynamic Range Increase) از سایت Fred Miranda به آدرس زیر قابل دانلود است.
http://www.fredmiranda.com/DRI/index.html
(این Action رایگان نیست و 8.5 دلار قیمت دارد)

6- فرض کنید که قبل از آشنایی با این مبحث ، فقط یک عکس از منظره ای گرفته اید و حالا می خواهید DR آنرا افزایش دهید.آیا ممکن است؟
راه حل زیر گاهی در مورد این تصاویر منفرد باعث بهبود قابل ملاحظه ای می شود:
- ابتدا مناطق پر نور را با ترکیب کلیدهایCtrl-ALT-~ انتخاب کنید.
- یک لایه جدید از این منطقه انتخاب شده ایجاد کنید(با ترکیب Ctrl-J ) و آنرا highlight بنامید.
- حالت Blending را روی Multiply ببرید و اپاسیته را به میزان مناسب تغییر دهید .
- روی لایه Background کلیک کرده و مجددا مناطق پر نور را طبق روش فوق انتخاب کنید.سپس انتخاب را باSelect>Inverse معکوس نمایید تا مناطق تیره انتخاب شود.یک لایه بر اساس این مناطق بسازید(با ترکیب Ctrl-J ) و آنرا ٍShadow بنامید.
- حالت Blending این لایه را روی Screen ببریدو مقدار اپاسیته را تنظیم نمایید.
- لایه ها را Flat کنید.


نکته:
در تمام روشهای فوق پس از Flat‌کردن لایه ها بایستی اصلاحات اضافی مانند تنظیم Curve ، Color Balance و ... را انجام داد .این اصلاحات اضافی در افزایش کیفیت نتیجه کار نقش بسزایی دارند.

نکته:
Sharp کردن تصاویر با استفاده از Unsharp Mask
(http://akkasee.com/digitalcamera/archives/000484.php)
بایستی پس از تمام مراحل فوق و قبل از مرحله چاپ انجام شود.

Contrast Masking
Contrast Masking یکی از روشهایی است که از قدیم در تاریکخانه های عکاسی برای افزایش DR تصاویر استفاده می شده است.اکنون به لطف فتو شاپ ،این تکنیک به راحتی در مورد تصاویر دیجیتال قابل انجام است.این تکنیک در مورد تصاویری بیشتر کاربرد دارد که دارای Dynamic Range وسیعی از رنگها باشند.
مثلا به تصویر زیر دقت نمایید.

در این تصویر یک Dynamic Range وسیع رنگ همراه با رنگهای بسیار اشباع وجود دارد که عکاسی از آنرا بسیار مشکل می نماید.
حال به تصاویر زیر دقت کنید:



 

تصویر اول با استفاده از Curve و Level اصلاح شده است ولی تصویر دوم با استفاده از Contrast Masking بهبود یافته است.که به وضوح می توان برتری تکنیک دوم را مشاهده کرد.

طرز انجام Contrast Masking
برای انجام این تکنیک تنها یک تصویر لازم است.

مرحله اول:
در پالت لایه، لایه Background را انتخاب نموده و با فرمان Layer>Duplicate layer یک کپی از آن بگیریدو آنرا Contrast Mask بنامید.اگر لایه های Adjustment نیز دارید، لایه Contast Mask را بالای همه قرار دهید(برای آشنایی با Adjustment layer میتوانید به
http://www.myjanee.com/tuts/adjlay/adjlay.htm
و
http://www.phong.com/tutorials/adjust/

مراجعه نمایید.)


مرحله دوم:
لایه Contrast mask را انتخاب و با فرمان Image>Adjust>Desaturate آنرا سیاه و سفید نمایید.
مرحله سوم:
با فرمان Image>Adjust>Invert لایه Contrast Mask را نگاتیو نمایید.
مرحله چهارم:
روی لایه Contrast Mask دابل کلیک کنید ودر Layer Option و در قسمت Mode گزینه Overlay را انتخاب کنید.



مرحله پنجم:
حال با فرمان Filter>Blur>Gaussian Blur لایه ماسک را محو کنید که جزئیات تصویر اصلی را از بین نبرد.مقدار 10 تا 30 برای Radius مناسب است.

در نهایت لایه ها را Flat نمایید.

نکته:
برای کاهش اثر این ماسک در تصویر نهایی ، می توان در صفحه Layer Option ، اپاسیته را کم کرد.همچنین میتوان برای تنظیم دقیق مناطق مورد نیاز از Adjustment Layer استفاده نمود.
در مورد تصویر فوق از یک Curve Adjustment Layer استفاده شده تا مناطق سایه دار کمی بیشتر روشن شوند.

نکته:
برای کنترل بیشتر در این تکنیک می توان با استفاده از ماسک یک قسمت تصویر( یا یک محدوده رنگی خاص و یا یک محدوده روشنایی خاص )را از تصویر انتخاب کرده و سپس Contrast Mask را فقط به آن اعمال نمود.و این عمل مشابه کاری است که در تاریکخانه های عکاسی با ماسکهای Litho Film انجام می شد.

اسرار زیادی در فتو شاپ نهفته است.امیدوارم این نوشتار توانسته باشد شما را با گوشه ای از این اسرار آشنا کند تا با استفاده از این تکنیکها بتوانید بهبود قابل ملاحظه ای در عکسهای دیجیتال ایجاد نمایید و عکاسی دیجیتال در طبیعت برایتان لذت بخش تر شود.

منابع:


1-Contrast blending> http://www.erik-krause.de/contrast/index.htm

2-Contrast Masking >http://luminous-landscape.com/

3-How-To Expanding Dynamic Range > http://www.creativepro.com/printerfriendly/story/19197.html

4-Understanding Digital Blending> http://luminous-landscape.com/

5-Dynamic Range Increase> http://www.fredmiranda.com/

6-Improving Shadow and Highlight Detail> http://www.dpchallenge.com/tutorial.php

7-increase dynamic range> http://www.melor.com/

ماخذ

www.akkasee.com