همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

دوربین جدید نیکون:

image002.jpg


Nikon D80، دوربینی با عملکرد عالی، راحتی استفاده، کنترل های شخصی متنوع و افکت‌های درون دوربین هیجان‌انگیزی که عکاسی دیجیتال با SLR را برای همگان لذت‌بخش‌تر می‌کند.
شرکت نیکون دوربین جدید خود بنام D80 را با آخرین تکنولوژی های دیجیتال و عکاسی معرفی نمود. این دوربین دیجیتال SLR با راندمان بالا دارای تنظیمات خودکار و مشخصاتی پیشرفته است که رضایت هر عکاسی را جلب خواهد نمود.
D80 دارای یک سنسور CCD در اندازه DX با رزولوشن 10.2 مگا پیکسل است که در این رده از دوربین‌ها، جدید است و برای عکاس امکان تهیه برشهای خلاقانه از عکس و چاپهای بزرگ را فراهم می‌آورد. نشیمنگاه F و سنسور DX این دوربین سازگاری با لنزهای AF Nikkor و DX Nikkor را که مخصوص دوربینهای دیجیتال نیکون طراحی شده‌اند تضمین می نماید.
یکی از پیشرفتهای اساسی، موتور پردازش تصویر رزولوشن بالای نیکون است که مخصوص D80 توسعه داده شده است. مشخصات و تواناییهای دوربینهای قبلی SLR نیکون در این دوربین به ارث برده شده که شامل تنظیم پیش شرطهای آنالوگ مستقل از رنگ و الگوریتم های 12 بیتی پردازش تصویر است که با هم تصاویری طبیعی با رنگهایی زنده و تونالیته عالی را ایجاد می کنند. یک تراشه جدید راندمان بالای پردازش تا حد زیادی راندمان دوربین در تمام سطوح را سرعت بخشیده و در عین حال مصرف برق کمتری دارد و با هر شارژ باطری می‌توان عکس‌های بیشتری گرفت.
سیستم نورسنجی مخصوص نیکون بنام نورسنجی ماتریسی سه بعدی رنگی II (3D Color Matrix Metering II) کنترل خودکار نورسنجی را حتی در بدترین شرایط نورسنجی، برای تصاویری با نور عالی دقت بخشیده است. سیستم سنجشی نورسنجی این دوربین به غیر از اندازه گیری و سنجش نور واقعی هر صحنه که از سیستم سنسور نورسنجی زاویه باز 420 پیکسلی خود دریافت می‌کند، بطور خودکار برای محاسبه میزان نهایی نور از پایگاه داده‌های خود با بیش از 30 هزار صحنه مختلف واقعی عکاسی کمک می‌گیرد. سیستم نورسنجی متغیر متوسط‌گیر مرکزی و نیز نورسنجی نقطه ای بر روی ناحیه فوکوس فعال تمرکز نموده و ضمنا جبران نورسنجی و محدوده بندی خودکار نیز در دسترس می‌باشد. سیستم‌های خودکار پیچیده نورسنجی به همراه گزینه‌هایی برای کنترل کامل کاربر D80 را به عنوان دوربینی ایده‌آل برای علاقمندان عکاسی مطرح می‌نماید.
تراز سفیدی خودکار پیشرفته این دوربین با اندازه گیری تمام کادر یک صحنه و تطبیق تراز سفیدی با منبع نوری رنگهایی طبیعی را تولید می‌کند. برای کسانی که علاقمند به کنترل‌های شخصی بیشتری باشند، گزینه‌هایی انعطاف‌پذیر شامل شش تنظیم از پیش تنظیم شده ویژه، و نیز یک گزینه برای استفاده از یک جسم مرجع خاکستری یا سفید برای تراز سفیدی در نظر گرفته شده است.
در نیکون D80 برای اطمینان از فوکوس سریع و دقیق در شرایط عکاسی مختلف از یک سیستم فوکوس 11 ناحیه‌ای استفاده شده است. با تطبیق دادن یک نسخه اصلاح شده بسته پیشرفته سنسور فوکوس خودکار Multi-CAM 1000 نیکون، به سیستم فوکوس 11 ناحیه‌ای این دوربین گزینه‌هایی اضافه شده است برای گرفتن عکس‌های دلخواه اطمینان بیشتری را به عکاس اعطا می‌کند. مثلا در حالی که سیستم قادر به استفاده از هر کدام از 11 ناحیه فوکوس به طور جداگانه می‌باشد، می توان سنسور وسط را در حالت عملکرد زاویه باز برای پوشش بیشتر صحنه تنظیم نمود. حالت جدید ناحیه خودکار فوکوس تمام 11 ناحیه فوکوس را اندازه‌گیری نموده و بطور خودکار تعیین می‌کند که کدام ناحیه روی سوژه اصلی قرار دارد و تنها همان ناحیه را فعال می‌کند.
D80 با زمان 0.18 ثانیه روشن شدن هر گاه اتفاق یا لحظه مهمی برای عکاسی پیش بیاید آماده عکاسی است و تاخیر شاتر 80 میلی ثانیه‌ای این دوربین پاسخ آنی دوربین بدون تاخیر را مهیا نموده است. ضمن این که سیستم فوکوس 11 ناحیه‌ای سریع و دقیق این دوربین با کمک لامپ کمکی فوکوس بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد. تصاویر بصورت لحظه‌ای پردازش شده و به سرعت درون کارت SD دوربین ذخیره می‌شوند. نمایش تصاویر نیز تقریبا آنی و با تاخیری ناچیز صورت می‌گیرد.
عکاسی پیوسته این دوربین با سرعت 3 عکس در ثانیه تا 100 عکس Jpeg (با کیفیت عالی و اندازه متوسط یا کوچک‌تر) عکاسی در حین جنبش را واقعیت می‌بخشد.
در D80 با وجود فشرده کردن سیستمی با راندمان و رزولوشن بالا در بدنه‌ای کوچک و سبک، اندازه و چیدمان و عملکرد تمام دکمه‌ها و کنترل‌ها برای بیشترین راحتی استفاده طراحی شده است.
منظره یاب بزرگ و روشن D80 با بزرگنمایی 0.94X واضحترین دید ممکن را برای ترکیب‌بندی دقیق فراهم می‌آورد. یک پیچ تنظیم دیوپتری نیز برای تنظیم دقیق دید برای چشم افراد مختلف تعبیه شده است. نمایش شبکه‌بندی درون منظره‌یاب نیز می‌تواند روشن شود تا به ترکیب‌بندی بهتر کمک نماید.
مانیتور LCD بزرگ جدید 2.5 اینچی با رزولوشن 230000 پیکسل یک زاویه دید باز 170 درجه‌ای برای تمام جهات فراهم می‌نماید. یک دکمه جدید زوم با 25 برابر بزرگنمایی مرور تصاویر و تشخیص شارپنس آنها را ساده نموده است. نمایش جدید هیستوگرام RGB به تصمیم‌گیری دقیق‌تر در مورد نورسنجی کمک می‌کند. یک گزینه مرور دیگر شامل نمایش تک عکس یا نمایش چهارتایی و نه تایی عکسها، نمایش هیستوگرام اصلاح‌شده و نقطه هایلایت می‌باشد.
ضمنا در D80 یک گزینه استاندارد داخلی یا نمایش اسلایدی عکس پیشرفته بنام PictMotion قرار داده شده که می توان با انتخاب استایل نحوه نمایش عکسها و موسیقی زمینه را انتخاب نمود. نمایش عکسها را می‌توان در مانیتور 2.5 اینچی دوربین تماشا کرد و یا با استفاده از کابل اتصال AV آنها را روی تلویزیون نمایش داد.
یک واسط جدید برای منوها انتخاب شده است که با استفاده از دسته رنگهای انتخاب شده و اندازه بزرگ فونتها می توان استفاده از منوها را برای چشم آسانتر نمود. ضمنا می‌توان منوها را تنظیم نمود تا تنها گزینه‌های مورد نظر کاربر را نشان دهد.
مشخصه ویرایش تصویر درون دوربین در منوی جدید روتوش اطمینان از رضایت بیشتر از خروجی مستقیم دوربین و آزادی خلاقانه بیشتر بدون نیاز به کامپیوتر برای ویرایش تصاویر را بیشتر می‌کند. D-Lighting بصورت خودکار جزئیات نواحی تیره و روشن را استخراج می‌کند تا نتایج را بهبود بخشد و تراز نورسنجی کلی تصویر را بهبود بخشد. Red Eye Correction بصورت خودکار قرمزی چشم را که به واسطه فلاش ایجاد می‌شود تشخیص داده و آن را اصلاح می‌کند. Trim فایلهای کوچک تر برای اشتراک گذاری با دیگران و یا راندمان بیشتر ایجاد می‌کند. Image Overlay یک جفت انتخاب شده عکس RAW را ادغام می‌کند تا یک تصویر ترکیبی جدید ایجاد نماید. یک گزینه دیگر عبارت است از Monochrome settings شامل سیاه و سفید و قهوه‌ای و آبی و نیز گزینه Filter Effects که اثر فیلترهای Skylight، فیلتر گرم و فیلتر تراز رنگ را شبیه‌سازی می‌کند.
Multiple Exposure یک گزینه عکاسی جدید است که با استفاده از 3 عکس پیاپی درون دوربین یک عکس واحد تهیه می‌کند و بصورت خودکار عکسی شبیه افکت چند عکس بر روی یک فیلم دوربینهای نگاتیوی را ایجاد می‌کند.
عکاسی خلاق به راحتی چرخاندن پیچ حالت دوربین و انتخاب یکی از هفت برنامه دیجیتال دوربین است. با انتخاب مدهای اتوماتیک، پرتره، منظره، نمای نزدیک، ورزشی، منظره شب یا پرتره شب دوربین به صورت خودکار تراز سفیدی، شارپنس، تونالیته (کنتراست)، رنگ، اشباع رنگی و طیف رنگی را به بهترین حالت تنظیم می‌کند. ضمنا در D80 کنترل شخصی بر روی تنظیمات بهینه‌سازی تصویر با استفاده از تنظیمات قابل انتخاب کاربر در منوها برای حالتهای نرمال، سافت‌تر، رنگهای زنده، زنگهای زنده تر پرتره، کاربر و سیاه و سفید وجود دارد.
فلاش سرخود قوی دوربین از کنترل فلاش قدرتمند i-TTL نیکون برای دقت بیشتر در تنظیم نور فلاش و تراز بهتر خودکار فلاش بهره گرفته است. ضمنا کنترل فلاش i-TTL کمک می‌کند تا گزینه های درونی دوربین نظیر تکرار فلاش برای ایجاد جلوه‌های استروبوسکوپیک و فلاش مدلینگ که به عکاس در دیدن سایه‌ها و نور کلی قبل از عکاسی کمک می‌کند، توسط دوربین تشخیص داده شود. پشتیبانی کامل برای سیستم بی‌سیم نورپردازی، فلاش داخلی دوربین را به عنوان فرمان دهنده کنترل از راه دور دو گروه فلاش به کار می‌گیرد و کنترل مستقیم بر روی فلاشهای اسپیدلایت بی سیم SB-800 یا SB-600 فراهم می‌آورد.
مزیت‌های ذاتی D80 به همراه قدرت‌بخشی و روح بخشی خلاقانه اجزاء سیستم کلی تصویر سازی دیجیتال نیکون سطح جدیدی از سادگی عملکرد، تواناییهای توسعه‌یافته خلاق و لذت را به همراه آورده است. البته این مزایا به همراه سری لنزهای کیفیت بالای AF و DX نیکور تکمیل می‌شود. این لنزها برای بیشینه کردن توانایی سیستم خلاق نورپردازی نیکون توسعه داده شده‌اند و مزیت‌هایی نظیر کنترل i-TTL فلاش، نورپردازی پیشرفته بی‌سیم، همزمانی سرعت بالای فلاش و عکاسی دقیق با فلاشهای SB-800, SB-600 و SB-R200 را امکان‌پذیر نموده اند.
ملحقات مناسب و کاربردی سیستم عکاسی برای دوربین در نظر گرفته شده که از جمله باتری‌پک MB-D80 می‌باشد. طراحی ارگونومیک که پایداری بیشتری را همراه با توانایی عکاسی بیشتر و راحت تر در حالت عمودی برای عکاس فراهم می‌آورد از مشخصات این وسیله است. کنترل از راه دور بی‌سیم ML-L3 (IR) و کنترل باسیم MC-DC1 پایداری بیشتری را برای دوربین در عکس‌های طولانی‌تر مانند منظره یا عکاسی ماکرو فراهم می‌آورد.
توجه: ممکن است بعضی مشخصات ذکر شده در اینجا تا زمان ارائه دوربین به بازار تغییر نماید.

مشخصات اصلی نیکون D80

کیفیت استثنایی تصویر
- سنسور تصویر CCD با اندازه Dx و رزولوشن موثر 10.2 مگاپیکسل با توانایی گرفتن شارپنس استثنایی و رنگهایی زنده.
- استفاده از موتور پردازش تصویر پیشرفته نیکون. بهبود مستقل از رنگ تصویر قبل از تبدیل آنالوگ به دیجیتال اطلاعات سازگار با الگوریتم‌های پردازش تصویر دیجیتال برای ایجاد تصاویری طبیعی‌تر با رنگهایی زنده و بازسازی طیفهای دقیق.
- نورسنجی سه بعدی ماتریسی II با سنجش روشنایی، رنگ، کنتراست، ناحیه انتخاب شده فوکوس و فاصله دوربین تا سوژه و مقایسه با بانک اطلاعاتی درون دوربین با بیش از 30000 صحنه واقعی عکاسی ، نورسنجی دقیق دوربین را تعیین می‌کند. ضمنا نورسنجی متوسط‌گیر مرکزی و نقطه‌ای در ناحیه فوکوس نیز قابل دسترس است.
- سیستم فوکوس 11 ناحیه‌ای اصلاح شده همان سیستم به کار رفته در سری پیشرفته D2 را در سیستمی با فضای بهینه جمع نموده تا عملکردی سریع و دقیق داشته باشد. از هر کدام از 11 ناحیه فوکوس می توان بصورت جداگانه استفاده نمود و نیز سنسور وسط را می‌توان در حالت زاویه باز برای پوشش بیشتر به کار برد و از 11 ناحیه فوکوس همزمان استفاده کرد. در این حالت سیستم فوکوس دوربین بصورت خودکار تشخیص می دهد که فوکوس روی کدام ناحیه است و همان ناحیه را فعال می کند.
- حالت خودکار ISO بصورت خودکار حساسیت را بین 100 تا 1600 تنظیم می‌کند تا نور موجود را بیشینه نموده و نورسنجی بهینه را ایجاد نماید. ضمنا حساسیت را می‌توان بصورت دستی بین 100 تا 1600 با گامهای 1/3 EV و plus HI-0.3, HI-0.7 و HI-1 تنظیم نمود. سه سطح کاهش نویز High ISO هنگام استفاده از تنظیمات ایزو High قابل استفاده است. سیستم نویز گیری عکس‌های زمان طولانی نیز هنگام استفاده از سرعتهای شاتر 8 ثانیه و بالاتر قابل استفاده است.

نتایج بهینه و قابل پیش‌بینی
- با استفاده از پیچ تنظیم می توان براحتی از 7 برنامه متغیر برای تنظیم بهینه تراز سفیدی، شارپنس، تونالیته، رنگ، اشباع رنگی و طیف رنگها برای دستیابی به نتایجی زنده و دقیق استفاده نمود. این انتخاب شامل مدهای خودکار، پرتره، منظره، نمای نزدیک، ورزشی، منظره شب، و پرتره شب می‌باشد.
- گزینه های بهینه‌سازی تصویر براحتی قابلیت دسترسی به نتایج متناسب با صحنه مورد عکاسی یا شرایط مورد نظر عکاسی را فراهم می‌آورد. شارپ کردن تصویر، جبران کنتراست، مدهای رنگی، تنظیمات اشباع و طیف رنگی توسط کاربر با انتخاب گزینه‌های نرمال، سافت‌تر، رنگ‌های زنده، رنگ‌های زنده‌تر، پرتره، تنظیم کاربر و سیاه و سفید کنترل می‌شود.

پاسخ آنی و راندمان سریع
- روشن شدن تقریبا لحظه‌ای با تاخیر 0.18 ثانیه به عکاس اجازه شکار هر موقعیتی را می‌دهد.
- تاخیر شاتر تقریبا 80 میلی ثانیه استفاده سریع از دوربین را تضمین می‌کند.
- عکاسی پیوسته سریع 3 عکس در ثانیه تا 100 عکس Jpeg در اندازه متوسط یا کوچک‌تر و تا 6 عکس RAW
- سرعت شاتر از 1/4000 ثانیه تا 30 ثانیه یا مد بالب

ویرایش تصویر در دوربین و جلوه‌های ویژه
امکانات ویرایش و جلوه‌های ویژه در مجموعه منوی روتوش اضافه شده که شامل موارد زیر است:
- D-Lighting: بصورت خودکار جزئیات را برای بهبود نتیجه کار و طبیعی شدن تصویر بیرون می‌کشد و در واقع نور کلی عکس را بهبود می‌بخشد.
- Red Eye Correction: بصورت خودکار قرمزی چشم ایجاد شده با فلاش را تشخیص داده و آن را تصحیح می‌کند.
- Trim: می توان با استفاده از این گزینه فایلهایی کوچک تر تولید کرد تا راحت‌تر بتوان آنها را به اشتراک گذارد و راندمان بالاتری داشت.
- Image Overlay: یک جفت از فایلهای انتخاب شده RAW ا با هم ادغام می‌کند تا یک فایل واحد تشکیل دهد و آن را بصورت یک فایل RAW یا JPEG ذخیره می‌کند.
- Monochrome: دارای تنظیمات سیاه و سفید، قهوه‌ای و لاجوردی
- Filter Effects: شبیه سازی اثر فیلترهای Skylight, Warm filter, Color balance
تشکیل یک عکس واحد از ترکیب 3 عکس درون دوربین و ایجاد حالتی مثل چند عکس بر روی یک فیلم در دوربین‌های نگاتیوی

ارگونومی برای کار کردن بهینه و تطبیق‌پذیری بهتر
- D80 دارای بدنه‌ای نازک تر و فشرده تر است و در عین حال چیدمان دکمه‌ها و کارکرد آنها و کنترل‌ها برای راحتی و عملکرد بهتر طراحی شده است.
- یک مانیتور بزرگ جدید 2.5 اینچی با دید 170 درجه و دکمه زوم جدید با بزرگنمایی 25 برابر برای بررسی شارپنس تصاویر در نظر گرفته شده است. در نمایش عکس‌های اطلاعات هیستوگرام RGB عکسها بصورت تکی برای هر کانال رنگی یا با هم قابل مشاهده است.
- امکان نمایش اسلایدی تصاویر همراه با افکت های ترانزیشن مختلف و نیز آهنگ زمینه از طریق مانیتور دوربین یا روی تلویزیون
- مجموعه رنگ جدید و قابل تغییر منوها و فونت بزرگتر و نیز امکان اختصاصی کردن منو برای کاربر و انتخاب دستورات خاص برای نمایش قابلیت و راحتی استفاده از منوی دوربین را بالاتر برده است.
- منظره یاب منشوری بزرگ دوربین با بزرگنمایی بالای 0.94X واضحترین دید را برای ترکیب بندی دقیق فراهم می‌کند.
- باتری لیتیوم یون EN-EL3e نیکون توان کافی برای عکاسی 2700 عکس در شرایط استاندارد را با یک بار شارژ ارائه می دهد. باتری را می توان در هر زمانی شارژ نمود و در حین استفاده اطلاعاتی از قبیل میزان شارژ باقیمانده به درصد، تعداد عکس‌های گرفته شده بعد از آخرین شارژ و وضعیت کلی باتری را نشان می دهد.

یکپارچگی کامل با سیستم کلی تصویر سازی نیکون
- سازگاری کامل با سری لنزهای AF Nikkor نیکون و لنزهای مخصوص دیجیتال DX Nikkor.
- سازگاری کامل با سیستم خلاق نورپردازی نیکون
- امکان استفاده از وسیله انتخابی باتری پک MB-D80 که با یک طراحی ارگونومیک قابلیت عکاسی را بیشتر نموده و با یک یا دو باتری EN-EL3e و یا 6 باتری سایز AA قابل استفاده است. ضمنا روی این باتری پک پیچ تنظیم و دکمه شاتر و قفل نورسنجی و فوکوس نیز تعبیه شده تا استفاده از دوربین در وضعیت عمودی راحت باشد.
- نرم‌افزارهای کارآمد و قدرتمند PictureProject که همراه دوربین عرضه می شود و دسترسی کاربر به ابزارهای قدرتمند مدیریت، ویرایش و انتشار عکسها را فراهم می‌کند و نیز سازگاری با Capture NX که نرم‌افزاری بسیار راحت و قدرتمند ارائه شده توسط نیکون برای ویرایش عکسها می‌باشد از مزایای این دوربین است.

منبع: سایت رسمی نیکون

ماخذ:www.akkasee.com