همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

روند کاری عکاسی دیجیتال در فرمت RAW : قسمت دوم

روند کاری در عکاسی دیجیتال حرفه‌ای را می‌توان شامل مراحل زیر دانست:

1- گرفتن عکس
2- انتقال عکس به کامپیوتر
3- سازماندهی عکسها در کامپیوتر
4- تبدیل فایلهای RAW و ویرایشهای قبل از تبدیل آن
5- رتوشهای دیجیتالی عکس پس از تبدیل RAW
6- ذخیره فایل به فرمت نهایی + تهیه خروجی ( چاپ، ...)
7- تهیه آرشیو

برنامه فتوشاپ قادر است به گونه ای کامل در مراحل 3 ، 4 ، 5 و حتی 6 کاربر را یاری کند.(‌شکل زیر)

بسیاری از خصوصیات برنامه فتوشاپ برای عکاسی دیجیتال حرفه ای طراحی شده است. Adobe camera RAW که در نسخه CS فتوشاپ عرضه شد، یک گام مهم برای این نرم افزار بحساب می‌آید. این برنامه مبدل RAW به همراه ابزار File Browser و ابزارهای اتوماسیون، فتوشاپ را به یک نرم افزار کامل در روند کاری عکاسی دیجیتال حرفه ای مبدل ساخته‌اند.
در این قسمت (بخش دوم از سری مقالات روند کاری RAW ) با ابزار File browser و تواناییهای نهفته آن آشنا خواهیم شد.

File Browser

اگر تاکنون از این ابزار استفاده نکرده اید، پس از خواندن این قسمت و آشنا شدن با فابلیتهای بالای آن، حتما از این پس بجای دابل کلیک رو فایلهایتان یا منوی File > Open ، از منوی File >browse استفاده خواهید نمود.


در سمت چپ، بترتیب از بالا به پایین، پنجره فولدرها، پنجره Preview عکس انتخابی و نمایش اطلاعات EXIF عکس انتخاب شده وجود دارد. در سمت راست نیز Thumbnail عکسهای موجود در فولدر انتخاب شده نمایش داده میشود.

در قسمت بالای صفحه نیز منوهای مخصوص File browser ‌ وجود دارد. یکی از دستورات مهم در منو ها، فرمان File > Build cache for subfolder است. با این دستور فتوشاپ را مجبور میکنید که از تمام فایلهای موجود در زیر شاخه های یک فولدر اصلی یا تمام یک درایو Cache تهیه کند تا مرور عکسها در File Browser سریع انجام شود. در حقیقت هر بار که file browser‌ را باز میکنید این فرآیند در پس زمینه در حال انجام است اما با این فرمان فتوشاپ را مجبور میکنید که این فرآیند را به سرعت و با استفاده از تمام توان کامپیوتر انجام دهد.
یک فرمان مهم دیگر Export Cache‌ است. اگر فولدر عکسهایتان را به درایو دیگر و یا روی CD و DVD منتقل کردید، با این فرمان میتوانید Cache ساخته شده آنها را نیز منتقل کنید تا انجام مجدد فرآیند caching لازم نباشد. اگر cache آسیب دید یا بدرستی عمل نکرد میتوانید با Purge cache‌ آن را پاکسازی و مجددا دوباره سازی نمایید.

برای جستجو پیشرفته از فرمان File > Search در ابزار File Browser‌ استفاده کنید. امکان جستجهای ترکیبی ( نام فایل، کلمه کلیدی، اطلاعات EXIF ، ...) از خصوصیات جالب این قسمت است.

در منوی Edit امکان رتبه گذاری و علامتگذاری برای عکسها ( Rank , Flag ) ، امکان تنظیم نوع نمایش Metadata ( مثلا اگر با اطلاعات GPS‌ سرو کار ندارید آنرا خاموش کنید) وامکان تنظیمات File Browser‌ وجود دارد. در تنظیمات file browser امکان تغییر اندازه و کیفیت نمایش thumbnail ها، خاموش کردن فرآیند Caching پس زمینه و ... وجود دارد.


اتوماسیون در روندکاری
یکی از مهمترین مزایای File Browser فتوشاپ، امکانات عالی آن در خودکار نمودن برخی کارهای تکراری اما لازم، است. امکانات خودکار سازی کارها برای انجام سریع و بهینه روندکاری دیجیتال حیاتی هستند و تمام این امکانات از طریق منوی Automate در file Browser در دسترس قرار میگیرد. ممکن است با خود بگویید که این امکانات در بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر هم وجود دارند. اما توجه داشته باشید که وقتی کل روند کاریتان را در فتوشاپ انجام میدهید، وجود چنین ابزارهایی بسیار به شما کمک میکند تا از سایر ابزارها بی‌نیاز باشید.


امکان نامگذاری و تغییر نام سریع تمام فایلهای موجود در یک فولدر یا درایو با استفاده از Batch Rename در بسیاری از اوقات مفید واقع خواهد شد. امکان اعمال یک Action ‌خاص فتوشاپ بر تعداد زیادی از فایل میتواند بسیار در وقت صرف جویی کند که این کار از طریق گزینه Batch در منوی Automate انجام پذیر است.
ساخت خروجیهای PDF از تعداد زیاد فایل، ساخت picture package برای چاپ چندین کپی از یک فایل در یک صفحه، ساخت photomerge و ... از دیگر امکانات خودکار این قسمت محسوب میشوند.
منوی بعدی، منوی sort‌ است که امکان مرتب کردن فایلها را بر اساس معیارهای مختلفی مانند رزولوشن، اندازه فایل، عرض یا طول فایل، تاریخ، رتبه( که توسط کاربر قبلا مشخص شده است) و ... فراهم می‌نماید. میتوان فایلهای خاصی را علامت زد (Flag) و سپس از طریق این منو ، فایلهای مزبور را براحتی پیدا کرد.



در منوی View میتوان نوع نمایش را تنظیم نمود. نمایش فایلهای علامت زده شده، نمایش همه فایلها، اندازه thumbnail ها و ... از جمله امکانات این بخش محسوب میشوند.

شما میتوانید نوع نمایش را در File browser‌ به میل خود و بر اساس نیاز خود تغییر دهید.



مثلا در شکل اول میتوان جزئیات فایلها را همراه با اطلاعات EXIF و نمای بزرگتر مورد انتخابی را دید. شکل دوم در مواردی کاربرد دارد که بخواهید اطلاعات EXIF را ویرایش نمایید. و شکل سوم دارای لیستی از thumbnailها بهمراه یک نمای بزرگ از مورد انتخاب شده است.
تمام این حالات مختلف را میتوانید از طریق منوی
Window > Workspace > save workspace
فتوشاپ ذخیره کنید و در‌آینده براحتی به آنها دسترسی داشته باشید.



در پایان بر این نکته تاکید مجددی داریم که صرفنظر از امکانات حرفه ای file Browser فتوشاپ، مهمترین مزیت استفاده ازآن در روند کاری دیجیتال، یکپارچه بودن آن با برنامه فتوشاپ است. بگونه‌ای که نه تنها شما را از ابزارهای مشابه بی نیاز میکند بلکه باعث بکارگیری راحت تر و بهتر برخی امکانات فتوشاپ نیز خواهد شد.

در قسمت بعدی این سلسله مطالب، به قلب روند کاری دیجیتال ، یعنی Adobe RAW Camera ، خواهیم پرداخت.

ماخذ:www.akkasee.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد