همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

همه چیز درباره نگاتیو دیجیتال( Digital Negative/ DNG)

فرمت فایلی RAW روزبه‌روز جای خود را در بین عکاسان حرفه‌ای دیجیتال باز می‌کند چرا که این فرمت نسبت به فرمتهای معمول TIFF و JPEG‌، دارای قابلیت انعطاف بیشتر، امکان کنترل بهتر و مهمتر از همه، با کیفیت بالاتری می‌باشد. اما این فرمت یک مشکل عمده نیز دارد: یک استاندارد فراگیر برای RAW وجود ندارد. به عبارت بهتر، هر دوربین دیجیتالی با یک کدگذاری خاص خود فایل RAW را تولید می‌کند و برای باز کردن آن فایل نیز حتما بایستی از نرم افزار مخصوص آن دوربین استفاده کرد. هر چند امکان باز نمودن فایلهای RAW‌ دوربینهای مختلف توسط نرم افزارهایی نظیر Adobe Camera RAW و نیز Capture One وجود دارد، اما ذکر دو نکته در این باره لازم است که اولا بایستی این نرم‌افزارها از آن دوربین خاص پشتیبانی کنند (با عرضه دوربینهای جدید، نسخه های به روز این نرم افزارها نیز عرضه می‌شوند) ثانیا گاهی کدگشایی این نرم افزارها نسبت به نرم افزار اصلی خود دوربین متفاوت است و نتایج کاملا یکسانی ندارند.
خب، معنی همه این حرفها این است که دارنده یک دوربین دیجیتال تا حد زیادی وابسته به همان نرم افزار همراه دوربین خواهد بود. و فایلهای RAW به جای اینکه به عکاس تعلق داشته باشد، وابسته به نرم افزار اصلی خواهد بود.
حالا به این سناریو توجه کنید: شما تعداد زیادی فایل RAW دارید که فعلا می‌توانید آنها را با نرم افزار مخصوص دوربینتان باز کرده و خروجی مناسبی بگیرید. ده سال می گذرد. شما تا آنموقع دوربین جدیدی خریده‌اید و دوربین قدیمیتان را در اختیار ندارید. شاید هم با پیشرفتهای زیادی که در دنیای دیجیتال رخ می‌دهد تا آنموقع چند بار دوربینتان را عوض کرده‌اید و برای هر یک از دوربینهایتان نیز یکسری فایل RAW خاص دارید که فقط با همان نرم افزار خاص باز می‌شوند. یاد فایلهای قدیمی RAW خود می‌افتید و می‌خواهید مجددا از آنها با تکنولوژی روز، خروجی بگیرید. (یک مزیت عمده RAW همین مورد است. یعنی مانند فیلم دوربینهای غیر دیجیتال که با پیشرفت در تکنولوژی ظهور، امکان تهیه خروجیهای بهتر وجود دارد، در مورد فایلهای RAW‌ نیز چنین مزیتی وجود دارد. و گاهی نیز لازم است که چندین نوع مختلف خروجی از یک فایل تهیه کنید، مثلا با تغییر روشنایی در مناطق خاص). حالا مشکلات شروع می‌شود: نرم افزار مخصوص دوربین قدیمیتان را ندارید. یا نمی‌توانید سی دی یا دیسکهای مربوطه را پیدا کنید. به اینترنت سر می‌زنید و در سایت شرکت مربوطه هم اثری از آن نرم افزار قدیمی 10 سال قبل نمی‌یابید. یا اصلا ممکن است شرکت مورد نظر دیگر وجود نداشته باشد! می‌خواهید فایلهای قدیمیتان را با نرم‌افزارهای ثالث باز کنید، اما متوجه می‌شوید که این نرم افزارها نیز از این فایلهای قدیمی پشتیبانی نمی‌کنند. خب چاره چیست؟ آیا بازهم خود را صاحب فایلهایتان می‌دانید؟؟

Digital Negative/ DNG

نگاتیو دیجیتال یا DNG پاسخی است برای مشکل فوق. این فرمت فایلی باز توسط Adobe ارائه شده است و می‌تواند از این پس به عنوان یک استاندارد در نرم افزارها و نیز سخت افزارها (منجمله دوربینهای دیجیتال) استفاده شود. همچنین ادوب یک ابزار مبدل را به طور رایگان ارائه کرده است تا بتوان انواع فایلهای RAW را به این فرمت استاندارد تبدیل کرد و برای آرشیو نگهداری نمود. در حقیقت شما با این برنامه مبدل، فایلهای RAW خود را به فرمت DNG تبدیل می‌کنید و برای آرشیوتان (علاوه بر فایلهای RAW اصلی) نگهداری می‌کنید. خصوصیت مهم DNG آن است که حاوی تمام اطلاعات موجود در یک فایل RAW‌ است. یعنی علاوه بر اطلاعات تصویری، اطلاعات مربوط به Metadata را نیز نگهداری می‌کند که این اطلاعات برای تبدیل و تولید خروجی در برنامه‌های مبدل RAW الزامی هستند. همچنین اطلاعات مخفی موجود در فایل را که توسط شرکت مربوطه به فایلهای RAW اضافه می‌شود را نیز نگهداری می‌نماید. فرمت DNG بسیار انعطاف پذیر است و می‌تواند خود را با انواع سنسورها و روتینهای مختلف دوربینهای دیجیتال وفق دهد.
باز بودن این فرمت باعث یک مزیت دیگر نیز شده است: هماهنگی انواع نرم افزارها با این فرمت. اگر نمیتوانید فایلهای RAW‌ مخصوص دوربین‌تان رابا نرم‌افزار خاصی ببینید یا پردازش کنید، کافیست که آن را به فرمت DNG تبدیل کنید تا با نرم افزار محبوبتان سازگار باشد. حتی امکان نمایش این فرمت در ویندوز نیز وجود دارد.
و مزیت دیگر این فرمت برای نرم افزار های ثالث است. امکان پشتیبانی یک نرم افزار از این تعداد فایل RAW‌ مختلف همواره برای توسعه دهندگان نرم افزاری یک مشکل عمده بوده است. اما حالا با پشتیبانی از این فرمت DNG قادر خواهند بود که با فایلهای RAW همه دوربینهای دیجیتال ارتباط برقرار نموده و برای کاربران نیز جذابتر باشند.

چگونه در روندکاری دیجیتال از فرمت DNG استفاده کنیم؟
خیلی راحت! کافیست که مبدل DNG را از سایت ادوبی دانلود کنید. آخرین نسخه این مبدل (نسخه 2.4) را از این آدرس دانلود کنید. صفحه دانلود مربوط به این ابزار را در این آدرس می‌توانید ببینید و نسخه های آینده را از آنجا دانلود نمایید. با معرفی دوربینهای جدید نسخه های به روز این ابزار نیز معرفی می‌شوند.

با یک نگاه به تصویر فوق، می‌توانید طرز عمل با این مبدل را دریابید. معرفی فولدر حاوی فایلهای RAW ، محل ذخیره سازی فایلهای DNG‌حاصل و طرز نامگذاری آنها ( بر اساس شماره سریال و تاریخ و ...) کل کارهایی است که باید انجام دهید.



در قسمت Preferences امکان انتخاب فشرده سازی (البته از نوع lossless= بدون از دست رفتن اطلاعات) وجود دارد تا حجم فایلهای خروجی کمتر شود. همچنین دو نوع تبدیل وجود دارد. در نوع Preserve RAW Image تمام اطلاعات فایل اصلی RAW نگهداری می‌شود. اما در نوع Convert To Linear Image‌ فایل پس از مرحله تبدیل خطی سازی، نگهداری می‌شود. بهتر است همیشه گزینه اول را انتخاب کنید مگر آنکه فایلهای اصلی شما توسط یک نرم افزار خاص قابل خواندن نباشند که در اینصورت مجبور خواهید بود که گزینه دوم را انتخاب کنید. اگر گزینه Embed Original RAW File را انتخاب کنید، مبدل یک فایل DNG برایتان تولید می‌کند که فایل اصلی RAW شما نیز در آن الحاق شده است. این فایل مشخصا حجم بیشتری دارد اما با اینکار در یک فایل DNG هر دو فایلتان را در اختیار خواهید داشت. و اگر بخواهید فایل RAW خود را از دل این فایل مرکب استخراج کنید، کافیست که در صفحه اصلی گزینه Extract را انتخاب نمایید. در نهایت نیز با دکمه Convert عمل تبدیل انجام خواهد شد.
پیشنهاد می‌شود که پس از هر پروژه عکاسی، کل فولدر حاوی فایلهای RAW‌ خود را با این ابزار به DNG تبدیل کنید و سپس هم فایلهای اصلی و هم این فایلهای تبدیلی را ذخیره نمایید. این کار دو فایده دارد: یک) دو سری پشتیبان با دو فرمت مختلف از فایلهای اصلی خواهید داشت. که یک سیاست منطقی برای پشتیبان گیری خواهد بود. دو) هر وقت بخواهید با یک نرم افزار ثالث فایلهای RAW را باز کنید به راحتی می‌توانید از فایلهای DNG استفاده کنید و نیازی به تبدیل اولیه RAW‌ نیست. سه) نگران آینده و مالکیت فایلهایتان نیز نخواهید بود.

پشتیبانی از فرمت DNG
در حال حاضر تعداد زیادی از ابزارها و نرم‌افزارها از این فرمت پشتیبانی می‌کنند که لیست آنها را در ذیل مشاهده می‌کنید. این لیست روز بروز بزرگتر می‌شود.

الف) مبدلهای RAW :
Adobe Photoshop CS2 / Adobe Photoshop Elements3 / Pixmantec Rawshooter Essentials 2005 / Raw PhotoDesk /Dcraw 7.0 / Iridient Digital Raw Developer V1.2 / VueScan / Silverfast DC Pro /Helicon filters

ب) ابزارهایی که قادرند خروجی DNG تولید کنند:
Photoshop CS2 / Adobe DNG converter / DxO Optics Pro v2.2 / Imacon Flexcolor v4.0b10

ج) ابزارهای مدیریت تصویر و نمایش دهنده تصاویر:
BreezeBrowser Pro / CameraBits Photo Mechanic 4.3.3 / dpMagic Plus / Extensis Portfolio7 / Exiftool / IrfanView / iView MediaPro 2.6.2 / Photools Imatch / Polybytes PolyView / Proshooters DigitalPro 3 /Rawview /

د) سیستمهای عامل:
سیستم عامل ویندوز ایکس پی با یک دستکاری کوچک در رجیستری قادر به نمایش فایلهای DNG‌ است
سیستم عامل( MAC OSX 10.4/ Tiger) با استفاده از ابزار Preview‌ قادر به نمایش فایلهای DNG‌ است.

و سازندگان دوربین...
خب، وظیفه آینده سازندگان دوربین هم مشخص شد. نه! منظور این نیست که تمام سازندگان بجای خروجیهای RAW‌ خاص خود بیایند و خروجی DNG بدهند. اما انتظار می‌رود که علاوه بر خروجی کدگذاری شده RAW مختص به خود، یک خروجی DNG‌ نیز تعبیه کنند که خیال کاربران از هر لحاظ راحت باشد.
درحال حاضر تنها بک دیجیتال Phase One دارای خروجی DNG میباشد. Leica نیز قول داده است که در دوربینهای آینده خود از این فرمت پشتیبانی نماید.


منابع:

• http://www.adobe.com/digitalimag/pdfs/dng_primer.pdf
• http://www.luminous-landscape.com/reviews/software/dng.shtml
• http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=2699
• http://www.macworld.com/news/2004/09/30/adobeformat/index.php
• http://www.photoshopsupport.com/digital-cameras/camera-raw.html
http://avondale.typepad.com/rawformat/

ماخذ:www.akkasee.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد