همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

داجینگ و سوزاندن

داجینگ و سوزاندن یکی از قدیمی ترین تکنیک های تاریکخانه ای بوده است. هدف از این نوع ویرایش، تاریک کردن یا روشن کردن انتخابی برخی نواحی عکس است. در گذشته برای این منظور موقع چاپ نگاتیو، به طور انتخابی، نور را فوکوس یا مهار می کردند تا نواحی خاصی از تصویر را تاریک یا روشن نمایند.

در دنیای دیجیتال نیز، این تکنیک دارای ارزش و کاربرد ویژه ای است. و میخواهیم در این نوشتار روش کاربردی و صحیح آنرا مرور کرده و بر تاثیر آن در عکاسی دیجیتال تاکید نماییم.

احتمالا تاکنون متوجه ابزارهای Dodge tool و Burn Tool در نوار ابزار فتوشاپ شده اید.


براحتی می توان از این دو ابزار استفاده نمود تا مناطق دلخواهی از عکس را تاریکتر یا روشنتر نمود. ابزار burn برای تیره نمودن و ابزار dodge برای روشن نمودن بکار می رود. کافیست ابزار مورد نظر را انتخاب کنید و با اعمال آن روی روی مناطق خاص تصویر، تاثیر آنرا ببینید.
برای کنترل بیشتر این دو ابزار، گزینه های تنظیمی خاصی وجود دارد.

همان گونه که مشاهده می شود، می توان اندازه براش آنها را تعیین کرد. همچنین مناطق تحت تاثیر آنها را مشخص نمود ( Shadow ، Midtone و Highlight ) و نیز شدت تاثیر آنها را با گزینه Exposure کنترل کرد. ترکیب این گزینه ها می تواند کنترل خوبی برای نحوه تاثیر این ابزارها به کاربر بدهد. چرا که این ابزارها اطلاعات تصویری را تغییر داده و بازگرداندن این اطلاعات مشکل و گاه غیر ممکن است. مثلا اگر highlight را انتخاب نمایید، ابزار burn بیشتر روی مناطق روشن تاثیر می گذارد و مناطق دیگر (حتی اگر براش شما روی آنها کشیده شود) کمتر تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
اگر روی یک منطقه خاص چند بار از این ابزارها استفاده نمایید، تاثیرشان شدید تر خواهد شد. برای کنترل این مساله، هم میتوان از براش های بزرگتر متناسب با منطقه خاص عکس استفاده نمود و هم تاثیر آنها را با گزینه exposure تحت کنترل قرار داد.
توصیه دیگر برای استفاده از این ابزارها این است که بهتر است براشهای نرم را انتخاب کنید و موقع استفاده، از ضربات متعدد براش استفاده کنید تا هر موقع که از نتیجه آن راضی نبودید، بتوانید با undo یا history یک یا چند مرحله به عقب بازگردید.

همانطور که متوجه شدید، این روش مستقیما روی عکس تاثیر دارد و شاید برای کسانیکه عادت دارند اطلاعات اصلی عکسشان دست نخورده باشد، چندان جذاب نباشد. در ادامه، روشی را باهم مرور خواهیم کرد که اولا تاثیرش قابل کنترل تر بوده و ثانیا یک روش Non- destructive یا غیر تخریبی محسوب میگردد. یعنی اطلاعات لایه اصلی عکس را تغییر نداده بلکه کلیه ویرایشها به صورت یک لایه جدید اضافه میگردد.

روش غیر تخریبی برای داجینگ و سوزاندن
ابتدا از طریق Layer > New > Layer … لایه جدید ایجاد کنید. در پنجره تنظیم ایجاد لایه جدید، طبق شکل، دقت کنید که برای Mode گزینه overlay را انتخاب کرده و گزینه Fill with overlay natural color به حالت انتخاب شده باشد.


یک لایه جدید که با رنگ خاکستری 50% پرشده است در مد overlay روی لایه اصلی عکس قرار می گیرد. خاصیت این لایه به گونه ای است که هر جای آن را نسبت به رنگ خاکستری 50% تیره تر کنیم، لایه زیرین را در همان مناطق تیره خواهد کرد و هر جا را که روشن کنیم، همان نواحی را در لایه زیرین روشنتر می کند. از همین خاصیت استفاده میکنیم تا تاثیر dodging و burning را روی لایه اصلی عکس اعمال نماییم.

با فشردن دکمه D رنگهای پیش زمینه و پس زمینه را به حالت پیش تعریف شده خود یعنی سیاه و سفید باز گردانید. حال یک براش نرم با اندازه مناسب و opacity حدود 10 درصد انتخاب کنید. لایه رویی را انتخاب کرده و برای تیره نمودن مناطق دلخواه از رنگ سیاه و برای روشن کردن از رنگ سفید استفاده کنید و روی عکس بکشید.

حتما متوجه شدید که این روش در همان زمان انجام نیز تاثیرات بهتر، دقیقتر و یکنواخت تری روی عکس اعمال می کند. اما این تنها یکی از مزایای این روش برای dodging و burning است.

مزایای روش غیر تخریبی dodging و burning :

- تاثیر دقیقتر و تحت کنترل تر موقع انجام آنها
- تاثیر یکنواخت تر و طبیعی تر موقع انجام
- کنترل دقیق ویرایش با تعیین Opacity براش: هر چقدر بیشتر باشد، تاثیر ویرایش هم بیشتر است. در ابتدا بهتر است با مقادیر 10-20 % شروع کنیم. حتی برای دقت بیشتر میتوان، ابتدا با Opacity های کمتر شروع کرد و در ادامه در مناطق مورد نیاز Opacity را بیشتر نمود.
- امکان تغییر اثرات آثار در هر زمان: هر گاه در فر آیند ویرایشی، از تغییرات انجام شده راضی نبودبد براحتی امکان اصلاح وجود دارد. مثلا اگر منطقه ای زیادی روشن شده است، میتوان روی لایه رویی با اعمال براش تیره، کمی روشنایی آنرا کم نمود.
- امکان حذف کلی تاثیر این ویرایش : برای اینکار کافی است که لایه رویی را حذف کنید و تمام آثار آنرا بدین روش از بین ببرید.
- امکان تعیین میزان تاثیر این ویرایش : با تنظیم opacity این لایه براحتی میتوان تاثیر کلی این ویرایش را بر عکس تنظیم نمود.

تصویر اولیه

تصویر پس از dodging و burning

نمایی از لایه overlay در این ویرایش


خلاصه
روش dodging و burning بر خلاف level و curve که تاثیرشان را روی همه مناطق اعمال می کنند، برای انجام تغییرات روشنایی موضعی و ناحیه ای استفاده می شوند. روش معمول استفاده از ابزارهای dodging و burning فتوشاپ، هر چند که راحت و سهل الوصول است اما کنترل کافی بر میزان تاثیر این ویرایش را در اختیار کاربر نمی گذارد و بعلاوه چون روشی تخریبی است، گاهی بازگشت به حالت اولیه غیر ممکن است. روش غیر تخریبی با استفاده از یک لایه overlay نه تنها این مشکلات را ندارد که واجد مزایای فراوانی است که شرح کاملش در مقاله آمده است.

ماخذ:www.akkasee.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد