همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

آگوست رویایی

آگوست 2007 میلادی در خاطر بسیاری از عکاسان جهان جاودانه خواهد ماند. ماهی که از ابتدا با سر و صدای فراوان و حدس و گمان‌های شیرین و شایعات جالب شروع شد.
بسیاری از قبل پیش بینی میکردند که کانن در این ماه مدل‌های جدید خود را که مدت‌ها علاقمندان پیگیر اخبار آنها بودند را معرفی کند و بالاخره کانن در20 آگوست یک شوک عظیم را به بازار دوربین‌های دیجیتال وارد کرد.
اولین محصول ارائه شده در این ماه توسط کانن ، نسخه بعدی این کمپانی در رده نیمه حرفه‌ای بود. دوربینی که باید جانشین بدنه‌های با ارزشی مثل Canon 10D , 20D , 30D می‌شد. این بدنه با نام Canon 40D معرفی شد.

Canon 40D

این مدل می‌بایست جانشین بدنه‌ای شود که بسیاری از عکاسان به آن بسیار علاقمند هستند و یکی از بهترین‌های کانن در این چند ساله بوده است. بدنه‌ای که صاحبان آن هیچ گاه از آن ناراضی نشده بودند و این موضوع کار را برای کانن قدری مشکل می‌کرد. مشخصات ظاهری و موارد ارائه شده توسط کانن تا حد بسیاری عطش طرفداران را بر طرف کرد. قدری به مشخصات آن می‌پردازیم

این بدنه هم مثل اکثر بدنه‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای کانن از سنسورهای CMOS استفاده می‌کند. سنسور هایی که در این چند ساله به نویز کم شهرت یافته‌اند و کانن به ساخت آنها افتخار می‌کند . سنسور این دوربین یک سنسور در قطع APS-C با کراپ فاکتور ( برش ) 1. 6 می‌باشد.
از نظر مگاپیکسل انتظار می‌رفت که یک دوربین حداقل 12 مگاپیسکلی باشد، اما در زمان عرضه مشخص شد که یک سنسور 10. 1 مگاپیکسلی برای آن در نظر گرفته شده است که به نظر کفایت می‌کند و نیاز‌های کاربران را به خوبی بر طرف خواهد کرد. در ابتدای عرضه شایعاتی مبنی بر استفاده از سنسور مدل قبلی Canon 400D به گوش می‌رسید که با توجه به 14 بیتی بودن این سنسور تمام آنها از بین رفت و مشخص شد این سنسور یک نمونه کاملا جدید است.

سنسور جدید کانن

از نظر ابعاد این سنسور از سنسور نسل قبلی اندکی کوچک‌تر شده است و تراکم پیکسل ها نیز بیشتر شده که این موضوع باعث شده بسیاری تا دیدن نمونه‌های مختلف از اظهار نظر قطعی در مورد نویز این بدنه در مقابل برادر بزرگ‌ترCanon 30D پرهیز کنند.
این اختلاف ابعاد بسیار ناچیز است و در حدی نیست که زیاد نگران کننده باشد. اما تراکم بیشتر فتودیود ها و کوچک‌تر شدن آنها موضوع مهمی است. موضوعی که در Canon 400D بسیاری را نگران کرد، چرا که نسبت بهCanon 350D از نظر رفتار نویزی در رتبه پایین‌تری قرار گرفته بود.
در این بدنه هر پیکسل 5. 7 نانو متر است که در Canon 30D این ابعاد 6. 4 نانو متر بود. اما موضوعی که باعث می‌شود قدری خیالمان راحت شود، پردازنده این دوربین است . DIGIC III که از نسل سوم پردازنده‌های معروف کانن میباشد. پردازنده‌ای که در بسیاری از بدنه‌های کانن مورد استفاده قرار گرفته است، از بدنه‌های حرفه‌ای تا کامپکت‌های ارزان قیمت. به نظر پردازش این پردازنده می‌تواند رفتار نویزی این سنسور را اندکی اصلاح کند و نوید یک تصویر کم نویز را بدهد.

پروسسور DIGIC III

تصاویر حاصله از این بدنه در بالاترین کیفیت دارای ابعادی معادل 3888 x 2592 می‌باشد که برای چاپ در اندازه‌های نسبتا بزرگ کاملا کفایت می‌کند.
مورد بعدی که در این بدنه نظر ها را به خود جلب کرد تصاویر 14 بیتی این بدنه نسبت به تصاویر 12 بیتی قبلی است که برای کاربران حرفه‌ای بسیار با ارزش است.

سیستم EOS Integrated Cleaning System

استفاده از سیستم EOS Integrated Cleaning System که این روزها بر روی اکثر بدنه‌های معرفی شده بازار به یک سنت تبدیل شده است نیز یک برتری نسبت به نسل قبل است. موضوعی که از مدت‌ها پیش می‌شد احتمال آن را داد. هرچند که هنوز هم در بین بسیاری از کارشناسان عملکرد مکانیزم گردگیر سنسور به درستی اثبات نشده و در بالاترین حد، به تاثیر 10% آن اشاره کرده اند.
سیستم اتوفوکوس این بدنه توانایی تشخیص و عملکرد در 9 نقطه را دارد که به نظر برای یک بدنه نیمه حرفه‌ای راضی کننده است اما عالی نیست چرا که در برند رقیب و در بدنه‌ای در همین سطح شاهد تعداد نقاط بسیار بیشتری هستیم.
سرعت شاتر این بدنه در بالاترین سرعت تا 1/8000 ثانیه نیز عمل می‌کند و همین طور می‌توان تا 30 ثانیه و یا در مد دستی (B) به طور نا محدود نوردهی کرد. حداکثر سرعت سینک با فلاش هم 250/1 ثانیه می‌باشد. همچنین امکان عکاسی متوالی 6. 5 فریم در ثانیه تا 17 شات در مد RAW و 75 شات در مد Jpeg نیز مهیا می‌باشد.
کانن عمر شاتر این مدل را حدود 100000 شات تخمین زده است. مثل بسیاری از بدنه‌های دیگر این بدنه نیز در دو فضای رنگی معروف و کاربردی یعنی sRGB و Adobe RGB کار می‌کند.

سیستم و اجزای شاتر

مورد بعدی که از مدت ها پیش انتظار آن می‌رفت استفاده از سیستمLive view در این بدنه است. سیستمی که این روز ها به یک مورد ثابت در بدنه‌های مختلف بدل شده است. این سیستم در ابتدا در بدنه‌های الیمپوس و دوربین هایی با سیستم 3/4 ارائه شد و به سرعت جای خود را در بین اکثر برند ها باز کرد. موردی که مدت‌ها آرزوی تمامی استفاده کنندگان از بدنه‌های دیجیتال تک عدسی انعکاسی بود.
این سیستم اجازه می‌دهد کاربر علاوه بر دیدن سوژه از درون ویزور بتواند سوژه را از طریق مونیتور نیز رهگیری کرده و عکاسی کند ، سیستمی که به نظر بسیار کاربردی می‌آید و تنها یک موضوع تبلیغاتی نیست.

مونیتور و محل قرار گیری شاسی‌های آن

در این سیستم از مونیتور 3 اینچی استفاده شده است، مونیتوری که دارای رزولوشنی حدود 230 هزار پیکسل است که نسبت به مدل قبل تغییری نداشته و تنها ابعاد آن بزرگ‌تر شده است و این به نظر قدری عجیب می‌آید چرا که ممکن است کیفیت و شفافیت تصویر نسبت به مدل قبل پایین‌تر باشد در صورتی که در این مدل به دلیل استفاده از سیستم Live view نیاز به یک مونیتور با کیفیت و شفافیت بالا و ابعاد بزرگ است. جایی که رقیب دیرینه یعنی نیکون بسیار بهتر عمل کرده و یک مونیتور بسیار با کیفیت را عرضه کرده است. مکان قرار گیری مونیتور هم که به سمت چپ متمایل است و با ویزور در یک راستا قرار ندارد و همین طور شاسی‌های زیر مونیتور که به نظر جای مناسبی ندارند باز هم چون گذشته دلیلی است بر دلچسب نبودن ارگونومی بدنه‌های کانن ، موردی که سالها است کانن با آن مشکل دارد.

بدنه آلیاژی Canon 40D

بدنه این مدل یک بدنه عایق بندی شده و آلیاژی از منیزیم و مواد دیگر و با روکش پلاستیک است. این بدنه برای کابرانی که نیاز به یک بدنه محکم ولی در عین حال مقاوم دارند بسیار مناسب است.

تاریخ عرضه این مدل توسط کانن انتهای سپتامبر 2007 با قیمت بسیار عالی 1300 دلار امریکا عنوان شده است.

جایی که باید منتظر رقبایی همچون Nikon D300 , Nikon D200 , Canon 30D باشیم.

Canon EOS-1Ds Mark III

بسیاری از کاربران حرفه‌ای بی صبرانه منتظر ارائه مدل جدید کانن در رده فوق حرفه‌ای بودند. بدنه‌ای با سنسور قول فریم ( 35 م م ) و امکانات عالی و رویایی که آرزوی هر عکاسی است. این مدل هم همچون مدل قبلی در تاریخ 20 آگوست معرفی شد. روزی که کانن به ناگاه بیش از 15 محصول جدید را به بازار داد.

اجزای داخلی Canon EOS-1Ds Mark III

همیشه وقتی بحث یک بدنه عالی می‌شود نام 1Ds‌های کانن شنیده می‌شود . بدنه هایی با رزولوشن بسیار بالا و با ابعاد سنسور فول فریم.

این مدل در حال حاضر بالاترین رزولوشن تصویر را در بین دوربین‌های دیجیتال تک عدسی انعکاسی دارد. سنسور این مدل یک سنسور از سنسور‌های CMOS کانن و با ابعاد فول فریم ( 35 م م ) می‌باشد. رزولوشن آن در حدود 21.1 مگاپیسکل می‌باشد که بسیار عالی است و حداکثر تصویر حاصله از آن دارای ابعادی برابر با 5616 x 3744 می‌باشد که برای چاپ در اندازه‌های بسیار بزرگ نیز مناسب است و کفایت می‌کند.

سنسور Canon EOS-1Ds Mark III

هر پیسکل در این مدل در حدود 6. 4 میکرو متر هستند که نوید یک تصویر کاملا شارپ و بدون نویز را با بالاترین کیفیت ممکن می‌دهد. نکته اینکه در این مدل تدبیری اندیشیده شده است تا با افزایش مگاپیکسل ( نسبت به مدل قبل ) ابعاد فتو دیود ها کوچک نشوند.

این بدنه از دو پردازنده DIGIC III کانن به صورت همزمان استفاده می‌کند که برای پردازش تصاویر بزرگ حاصل از سنسور 21 مگاپسکسلی به نظر کافی است. تصاویر حاصله در بهترین کیفیت و با فرمت RAW در حدود 25 مگاپیکسل حجم دارند که به نظر بسیار بزرگ و عالی است. این تصاویر 14 بیتی می‌باشند که برای بسیاری از کاربران این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.

پردازنده DIGIC III

در این مدل هم همچون مدل قبلی از سیستم EOS Integrated Cleaning System استفاده شده است که عملکرد آن همانند مدل قبلی است.

سیستم اتوفوکوس

از نظر اتوفوکوس این بدنه مناسب است اما برای کسانی که تعداد نقاط فوکوس زیاد را نیاز دارند شاید راضی کننده نباشد. سیستم اتوفوکوس در این بدنه بسیار دقیق و عالی عمل می‌کند.

شاتر Canon EOS-1Ds Mark III

سرعت شاتر این بدنه نیز همانند مدل قبلی است و در بالاترین سرعت تا 8000/1 ثانیه نیز عمل می‌کند و همین طور می‌توان تا 30 ثانیه و یا در مد دستی (B) به طور نا محدود نوردهی کرد. حداکثر سرعت سینک با فلاش هم 1/250 ثانیه می‌باشد.
همچنین امکان عکاسی متوالی 5 فریم در ثانیه تا 12 شات در مد RAW و 5675 شات در مد Jpeg نیز مهیا می‌باشد. امکان عکاسی 5 فریم در ثانیه مقداری برای این بدنه اندک است و توقع بیشتری می‌رفت اما با توجه به فول فریم بود و محدودیت‌های زیاد شاید بتوان از این مورد صرف نظر کرد و کسانی که تعداد شات‌های پیاپی برایشان اهمیت دارد همچنان به سراغ Canon EOS-1D Mark III بروند. همین طور محدودیت 12 شات در مد RAW هم برای کاربر حرفه‌ای آزار دهنده است.
کانن عمر شاتر این مدل را حدود 300000 شات تخمین زده است که برای یک بدنه عمر بسیار طولانی است.
در این مدل هم از سیستم Live view استفاده شده است. به نظر می‌رسد این سیستم به یک اصل دائمی و عادی در بدنه‌های دوربین‌های دیجیتال تک عدسی انعکاسی تبدیل شده است.

مونیتور 3 اینچی کانن

اما باز هم موضوع رزولوشن مونیتور 3 اینچی این بدنه جای شک و شبهه را باقی گذاشته است. در جایی که نیکون از مونیتور‌های HD با رزولوشن 992 هزار پیکسل استفاده می‌کند استفاده از مونیتور هایی با رزولوشن 230 هزار پیسکل قدری کم به نظر می‌آید. چرا که استفاده از سیستم Live view را در نور مسقیم آفتاب با مشکل مواجه خواهد کرد.

ویزور این مدل مورد بازنگری کامل قرار گرفته است و با 100% پوشش کادر بسیار اعجاب انگیز است و شفافیت آن به عکاس بسیار کمک خواهد کرد.
اما مورد دیگری که از این مدل انتظار بیشتری می‌رفت در بحث ایزو است، حداکثر ایزو در این بدنه 3200 است در جایی که رقبا ( نیکون ) پا را بسیار فراتر گذاشته اند. شاید ایزو 6400 در این مدل می‌توانست بیشتر به عکاسان کمک کند که متاسفانه کانن این بدنه را در ایزو 3200 متوقف کرده است.

بدنه آلیاژی و عایق بندی

بدنه این مدل هم همچون سایر بدنه‌های فوق حرفه‌ای کانن آلیاژی و بسیار مقاوم است و در عین مقاومت بسیار سبک. کانن از آلیاژ‌های منیزیم و قسمت هایی از آلومینیوم برای شاسی و ساختار بدنه استفاده کرده است و بر روی آن یک لایه روکش پلاستیکی ضد حساسیت و بسیار مقاوم در مقابل ضربه و خش کشیده است. عایق بندی این بدنه نیز در بالاترین سطح قرار داد.
در انتها اینکه کانن این مدل را در اواخر نوامبر 2007 با قیمت نجومی 8000 دلار امریکا عرضه خواهد کرد.

در قسمت‌های بعدی این مطلب دو بدنه جدید Nikon D3 و Nikon D300 که در آگوست 2007 معرفی شدند را مرور خواهیم کرد.

ماخذ:www.akkasee.com

نظرات 1 + ارسال نظر
ورود 13- ممنوع یکشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1386 ساعت 01:23 http://www.dvp.mihanblog.com

از وبلاگتان بهره لازم رابرده ایم شما هم به ما سربزنید اگر برایتان ممکن میباشد وبلاگهای من را در لینکستان خود قرار دهید تا زیر سایه شما نسیمی به ما بوزد و بازدیدکنندگان شما گوشه چشمی به وبلاگ ما داشته باشند پیروز باشید به امید روزی که وبلاگهای من باعث شادی و امید شما دوست عزیز شود=>


http://www.dvp.mihanblog.com
کلیک کن تو قلب من

http://www.mamno-13.blogsky.com
ورود 13- ممنوع

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد