روند کاری عکاسی دیجیتال در فرمت RAW : قسمت سوم |
قسمت سوم: Adobe Camera RAW مبدل قدرتمند Adobe Camera RAW که همراه فتوشاپ CS ارائه شد (و البته بعنوان یک افزودنی مجزا برای نسخه های قدیمیتر آن نیز در دسترس میباشد)، انقلابی را در روند کاری عکاسی دیجیتال ایجاد کرد: از یک طرف باعث یکی شدن مرحله تبدیل RAW با سایر مراحل روند کاری شد و از سوی دیگر دارای برتریهای واضحی بر سایر مبدلهای RAW همراه دوربینها، میباشد. این مبدل از تمام فرمتهای RAW فعلی که توسط دوربینهای SLR و غیرSLR تولید میشوند، پشتیبانی کرده و با معرفی دوربینهای جدید، نسخه به روز شده این پلاگین نیز در سایت ادوبی برای دانلود قرار داده میشود. (پس از دانلود نسخه های جدید این مبدل، فایل camera raw.8bi را در فولدر Program FilesAdobePhotoshop CSPlug-InsFile Formats کپی نمایید). وقتی که فایل RAW خود را در فتوشاپ CS باز میکنید، با صفحهای مانند شکل زیر مواجه خواهید شد. در سمت چپ، نمایی از تصویر دیده میشود و در سمت راست کنترلهای ابزار در دو حالت Advanced و Basic وجود دارند. در زیر تصویر نیز اطلاعاتی نظیر فضای رنگی مورد استفاده (Color Space)، اندازه و رزولوشن تصویر و نیز عمق بیتی تصویر (مثلا 16 بیت در هر کانال رنگ) نشان داده میشود. ابتدا مطمئن شوید که عمق بیت تصویرتان 16 بیت بوده، اندازه تصویرتان معادل دقت عکسی است که با دوربینتان تهیه کرده اید و همچنین Color Space روی Adobe RGB تنظیم شده باشد. - یکی از مراحل کار، تنظیم و اصلاح تراز سفیدی White balance است. چرا که در فرمت RAW ، دوربین هیچگونه تغییری در دمای رنگ تصویر برای اصلاح تراز سفیدی انجام نمیدهد. این تنظیم باید در ابتدای کار صورت گیرد چون در غیر اینصورت امکان انجام درست سایر مراحل وجود ندارد. در صفحه کنترل نیز این تنظیم در ابتدای همه تنظیمات در قسمت Adjust قرار گرفته است. برای تنظیم تراز سفیدی از کنترل temperature استفاده میشود. با کمک این کنترل میتوان دمای رنگ را از آبی تا زرد (در مقیاس کلوین) تغییر داد و به دمای رنگ مناسب که همان تراز سفیدی مورد نیاز است، رسید. برای تنظیم دقیقتر میتوان از کنترل زیر آن (Tint) هم استفاده کرد که تغییرات را در راستای سبز تا بنفش انجام میدهد. با کمک این دو، امکان تنظیم دقیق تراز سفیدی مورد نظر وجود دارد. برای راحتی کار میتوان از منوی روبروی White balance انواع پیش تنظیمها، نظیر تراز سفیدی لامپ تنگستن و روز آفتابی و... را انتخاب کرد تا تنظیم به طور خودکار به تصویر اعمال شود که البته مشخص است از لحاظ دقت به پای روش قبلی نمیرسد. نکته دوم این است که این تنظیم دقیق تراز سفیدی را که در مبدل RAW انجام میشود، بهیچ وجه نمیتوان در حالات غیر RAW در فتوشاپ انجام داد. امکان تنظیم تراز سفیدی با استفاده از Levels فتوشاپ وجود دارد اما نه تنها دقت کافی ندارد که گاهی اصلا تنظیم آن غیر ممکن است: چرا که در تصاویر JPEG، تنظیم و تغییر دمای رنگ توسط دوربین بر تصویر اعمال شده و تغییر آن مشکل و یا غیر ممکن است. - کنترل Brightness معادل تنظیم با کنترل نقطه میانی level فتوشاپ است. و کنترل shadow که نقطه سیاه تصویر را تعیین میکند، معادل تنظیم نقطه سیاه در کنترل level است. در حقیقت با کنترل Shadow میتوانید مناطقی از تصویر را که میخواهید سیاه مطلق باشند، تعیین نمایید. برای راحتی کار، دکمه ALT را بگیرید و سپس کنترل shadow را آنقدر تغییر دهید تا در مناطق مورد نظر شما (در پس زمینه سفید) نقاط سیاهرنگی ایجاد شوند. درست قبل از ایجاد این نقاط، بهترین محل تنظیم این کنترل است. این دو کنترل در مراحل پس از تبدیل RAW نیز در دسترس هستند اما برای راحتی و یکپارچگی کار، در این ابزار نیز قرار داده شده اند. - کنترل contrast برای تنظیم کنتراست تصویر بکار میرود. جالب است که این کنترل اصلا معادل کنترلcontrast فتوشاپ نیست بلکه کاری معادل ایجاد منحنی S شکل در کنترل Curve انجام میدهد. همانگونه که قبلا در مطلب افزایش کنتراست تصاویر گفتیم، میتوان با کنترل Curve و ایجاد منحنی S شکل، کنتراست تصاویر را افزایش داد. در حقیقت کنترل Contrast در مبدل Raw نیز ایجاد یک منحنی S شکل در کنترل Curve میکند تا کنتراست تصاویر افزایش یابد.
برای تنظیمات و کنترل بیشتر وارد قسمت advanced میشویم. - Detail: در قسمت Detail با کنترلهای Sharpness، Luminance smoothing و Color Noise Reduction روبرو خواهید شد. کنترل Sharpness مسئول افزایش شارپنس لبه ها است و اینکار را بر کل تصویر اعمال میکند. توصیه میشود که بهتر است زیاد از این کنترل استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث اشکالاتی در مناطقی از تصویر شود. بهتر است انجام شارپنس را به بعد از تبدیل RAW و در مرحله ویرایشهای داخل برنامه فتوشاپ (با استفاده از Unsharp masking، همراه با استفاده از ماسکهای مورد نیاز) موکول نمایید. Lens: در قسمت کنترلهای لنز، امکانات جالبی وجود دارد که در حالات غیرRAW در فتوشاپ در دسترس نمیباشند. امکان اصلاح اعوجاج های رنگی (Chromatic aberration ) یکی از این کنترلها است. اعوجاج رنگی در اثر عدم توانایی لنز در فوکوس یکنواخت رنگهای مختلف، ایجاد میشود. در این کنترل شما قادر خواهید بود که اعوجاج رنگی قرمز/فیروزهای (Red/Cyan=R/C) و نیز آبی/زرد (Blue/yellow=B/Y) را اصلاح نمایید. برای راحتی کار میتوانید در حین تغییر کنترلها ، دکمه ALT را بگیرید تا کانالهای مجزا رنگی را مشاهده نمایید. Calibrate: در نسخه جدید مبدل RAW که در فتوشاپ CS وجود دارد، میتوانید به طور کامل اشکالات و انحرافات رنگی دوربین را اصلاح نمایید. مثلا برخی دوربینها تمایل دارند که رنگ قرمز را کمی آلبالویی کنند. در این قسمت میتوانید این انحرافات رنگی را با Hue و نیز اشباع رنگهای قرمز، آبی و سبز اصلاح کنید. کنترل Shadow Tint نیز جالب است: برخی دوربینها در حالیکه تمام رنگهای تصویر را بخوبی منتقل میکنند اما در مناطق سایه، ایجاد یک ته رنگ مینمایند که این مشکل نیز با Shadow Tint قابل اصلاح است.
این موضوع اهمیت فراوانی دارد. مثلا اگر پروژه ای را با لنز خاصی کار میکنید برای اعمال تنظیمات Chromatic Aberration و Vignetting گزینه های مربوطه را انتخاب کنید چرا که این اشکالات در تمام عکسها مشترک خواهد بود، اما چون ممکن است در شرائط نوری مختلفی عکاسی نمایید گزینه Exposure یا White balance را انتخاب نکنید. اگر تنظیمات اخیر شما مربوط به پروژه عکاسی در آتلیه است و شرائط نوری ثابتی دارد، میتوانید گزینه های مربوط به نورسنجی و تراز سفیدی را نیز جزو انتخاب ذخیره شده خود قرار دهید. به همین ترتیب میتوانید برای شرائط مختلف کاری خود، تنظیمات خاص و مناسب آنرا ذخیره نمایید تا در آینده براحتی در دسترس شما باشد.
پس از انجام تمام تنظیمات مورد نظرتان، دو راه در پیش خواهید داشت: 2- اگر میخواهید روی یک سری فایل پردازش یکسانی انجام دهید، روی دکمه OK کلیک نکنید. بلکه این پردازشها را به صورت Metadata ذخیره نمایید: برای اینکار دکمه ALT را بگیرید و سپس روی گزینه update (که بجای OK ظاهر شده است) کلیک کنید. قبلا گفتیم که فایلهای RAW تمام تنظیماتی را که عکاس حین عکاسی در دوربین انجام میدهد، به صورت Metadata ، همراه با فایل ذخیره میکند. حال پس از انجام تنظیمات لازم در مبدل RAW نیز میتوان بدون انجام پردازش روی فایل، فقط تمام تغییرات را به صورت Metadata ذخیره کرد (در حقیقت Metadata قبلی را آپدیت نمود). اما فایده اینکار چیست؟ در اینجا بحث مبدل Adobe camera Raw به اتمام میرسد. هر چند ناگفته های زیادی هنوز باقیمانده است اما با دانستن نکات عملی فوق براحتی میتوانید از این قدرت برای تبدیل فایلهای RAW خود استفاده نمایید. اگر عمری بود، در آینده نکات حرفهایتر وظریفتری از این غول خفته! در فتوشاپ بیان خواهیم کرد. ماخذ:www.akkasee.com |