همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

نگاهی به مشخصات جدید Adobe Photoshop CS3

برای اولین بار شرکت ادوبی قبل از عرضه رسمی فتوشاپ، نسخه بتا آن را به طور رایگان برای دانلود عمومی ارائه نمود. این که چرا این بار ادوبی این روش را انتخاب نموده است، مشخص نیست اما احتمالا پس خوراند های مناسبی که پس از عرضه نسخه بتا Lightroom دریافت داشته است، در این زمینه بی تاثیر نبوده است.
نسخه آزمایشی Photoshop CS3 بزودی ( احتمالا از تاریخ جمعه 24 آذر) از طریق سایت ادوبی قابل دانلود است. حجم این فایل برای کاربران ویندوز 355 مگابایت است. به گفته ادوبی این نسخه آزمایشی در زمان عرضه رسمی فتوشاپ CS3 در بهار 2007 غیر فعال خواهد شد و البته برای کاربرانی که شماره سریال معتبری برای نسخه های پیشین نیز نداشته باشند، در عرض چند روز غیر فعال خواهد شد.

نیازهای سیستمی برای اجرای Photoshop CS3 نسخه بتا:

Intel® Xeon® , Xeon Dual, Centrino® , Pentium® 4 processor,
Microsoft Windows XP with Service Pack 2 or higher, Microsoft Windows Vista
512 MB RAM
1024×769 resolution screen


مشخصات جدید Photoshop CS3 برای عکاسی دیجیتال

1- رابط کاربری جدید:

شاید یکی از مهمترین تغییرات نسخه جدید همین تغییراتی باشد که در رابط کاربری رخ داده است. نکته مهم در این تغییر آن است که این رابط کاربری جدید قابلیت فراوانی دارد تا برای نیازهای هر فرد، شخصی شود. نوار ابزارها یک ستونی شده اند، احتمالا به این دلیل که این روزها اکثر افراد از نمایشگرهای بزرگ استفاده میکنند. پلتهای مختلف میتوانند به صورت docking یا tabbed در صفحه مرتب شوند تا فضای بیشتری همزمان با دسترسی به ابزارهای مختلف در دسترس کاربر باشد.

2- ابزار Quick select


این ابزار انتخاب جدید، پس از ابزار extract ( که در نسخه های قبلی برای انتخاب دقیق دور موضوعات پیچیده کاربرد داشت) شاید یک انقلاب جدید در ابزارهای انتخاب باشد. هم دقیق است و هم ساده و هم واقعا کار میکند و میتواند دور موضوعات پیچیده انتخابهای دقیقی انجام دهد. مشخصه جدید دیگر پلت Refine Edges floating است که کنترل بی نظیری در زمان این گونه انتخابها به کاربر می دهد تا نتیجه کار را مشاهده و آن را کنترل نماید.

3- ابزار Curve جدید:

این ابزار حرفه ای که در گذشته بعلت پیچیدگیهایش کمتر مورد استفاده قرار میگرفت، در نسخه جدید دچار تغییرات عمده ای شده است به طوریکه کاربرد آسانتری پیدا کرده است. و امکان کنترل دقیقتری را به کاربران غیر حرفه ای میدهد. همچنین مجهز به اخطارهای highlight clipping و shadow clipping شده است تا خطرات ناشی از اصلاحات نادرست آن را کاهش دهد.

4- چاپ:


پنجره چاپ بسیار پیشرفت کرده است و امکان تنظیمات کاملی را در اختیار کاربران قرار میدهد.


5- ابزار تبدیل عکسهای رنگی به سیاه و سفید:

یک ابزار کامل و پیشرفته با کنترل دقیق روی 3 رنگ اصلی و 3 رنگ فرعی، برای تهیه عکسهای سیاه و سفید در فتوشاپ جدید وجود دارد.

Auto Align and Auto Blend-6 :
کنترلهای ابزار پانوراما را که یادتان هست. می توانستید عکسها را در یک راستا قرار دهید و رنگها را تصحیح کنید. حالا میتوانید شبیه همین کنترل روی عکسهای مرتبط با هم داشته باشید تا آنها را از لحاظ رنگ و تراز یکسان نمایید.

bridge - 7 جدید:

بریج نیز دچار تغییرات شگرفی شده است. امکان بکارگیری لوپ روی عکسها، دسترسی راحت تر به اطلاعات عکسها، نمایش سریعتر تامبنیلها و ... جزو موارد جذاب در این ابزار جدید هستند.


8- ابزار Smart Filter

در گذشته پس از اعمال فیلترهای مختلف، اصلاح مجدد آنها بسیار مشکل و گاه غیر ممکن بود. اما در این نسخه میتوانید هر چند تا فیلتر که بخواهید به عکس اعمال نمایید و هر زمان که خواستید برگردید و مجددا کنترلهای مربوط به هریک را تغییر دهید. که یک تغییر مهم در زمینه ویرایش Non-destrutive محسوب میگردد.

9- ابزار clone و Heal جدید:

با تغییراتی که در این ابزارها رخ داده است، امکان مشاهده اثر این ابزارها قبل از بکارگیری آنها وجود دارد. همچنین کنترل بسیار کاملی بر نحوه تاثیر آنها در دسترس کاربر خواهد بود.

10- Adobe Camera RAW جدید:

بنظر میاید که این ابزار مهم در این نسخه فتوشاپ به بلوغ رسیده باشد. تغییرات بسیاری در آن رخ داده است که شاید مهمترینش امکان استفاده از کنترلهای آن هم برای RAW و هم برای JPEG باشد! درست مانند Adobe Lightroom . بسیاری از ابزارهای لایت روم به ACR اضافه شده اند، مانند Recovery ( برای بهبود جزئیات در مناطق روشن)، fill light ( بهبود روشنایی در مناطق سایه) ، Vibrance ( کنترل دقیق در تنظیم اشباع رنگ ) .

11- کار آیی
به طور مشخصی تغییرات قابل توجهی در کارایی و سرعت فتوشاپ برای سیستمهای مختلف بوجود آمده است و امکان کنترل این مساله در سیستمهای مختلف بسته به نیاز کاربران فراهم شده است.


جمع بندی:
مواردی که گفته شد خلاصه ای بود از تغییرات جدید فتوشاپ CS3 برای عکاسی دیجیتال. البته تغییرات زیاد دیگری نیز در جنبه های دیگر این ابزار قدرتمند بوجود آمده است که فعلا به آنها نپرداختیم. بنظر میاید که این نسخه جدید، بازهم بر عکاسی دیجیتال نظر خاصی داشته است و بسیاری از تغییرات بر این جنبه متمرکز بوده است.
شاید با معرفی نسخه نهایی آن تا چند ماه دیگر، استفاده از این نسخه برای عکاسان دیجیتال بسیار جذاب باشد و بسیاری از کارها را برای آنان ساده نماید.
در مورد بریج و اینکه چطور میتوان آنرا با لایت روم و سیستم مدیریتی آن مقایسه کرد یا مرتبط نمود، هنوز نمی توان تصمیم گرفت. چرا که هر دو این ابزارها در مرحله آزمایشی هستند. به هرحال بریج شاید در این زمینه رقابت مشکلی با لایت روم داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با مشخصات جدید این ابزار، مطالعه منابع زیر پیشنهاد میشود:

http://photoshopnews.com/stories/downloads/whatsnewinPSCS3.pdf
http://www.photoshopuser.com/
http://www.adobe.com/aboutadobe/
pressroom/pressreleases/200612/121406Photoshop.html

ماخذ:www.akkasee.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد