همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

همه چیز در مورد عکاسی

آتلیه عکسبرداری و فیلمبرداری حرفه ای دیجیتالی

بررسی ابزار Curve: قسمت دوم

تنظیم رنگ و تراز سفیدی با ابزار منحنی (Curves)

حال یکی از کارهای شگفت انگیز ابزار منحنی یا همان Curves را بررسی می کنیم، کاری که بدون کمک ابزاری دیگر و تنها با خود منحنی می توانید انجام دهید: تنظیم رنگ.

DaisyB_A.jpg



برای انجام این کار، طبق معمول یک لایه تنظیمی منحنی (Curve Adjustment Layer) ایجاد کنید. در پنجره ی لایه ها (Window>Layers)، گزینه ی New  Adjustment Layer  و سپس Curves را انتخاب کنید. پیشنهاد می شود بعد از اینکه پنجره باز شده را با زدن OK تایید کردید، نام آن لایه را به Color Balance تغییر دهید. روی لایه کلیک سمت راست کنید، Layer Properties را انتخاب کنید و در پنجره باز شده نام لایه را تغییر دهید.

نکته: حتما حالت ترکیبی (blending mode) را روی حالت Colour بگذارید تا تغییراتی که اعمال می کنید روی روشنایی و کنتراست رنگ ها تاثیر نگذارند.

قبل از اینکه به لایه تنظیم رنگی که ایجاد کرده اید بازگردید، پنجره Info را باز کنید (Window>Info). توجه کنید هنگامی که موس را روی عکس حرکت می دهید، پنجره Info به شما نشان می دهد هر پیکسل، از هر کدام از کانال های قرمز، سبز و آبی چه مقدار اطلاعات دارد. حالا موس را به بخشی از عکس ببرید که رنگهای خنثی مثل خاکستری یا سفید وجود دارد. در پنجره Info، مقادیر خنثی باید اعداد یکسانی را در هر کانال داشته باشند.

InfoBefore_After.jpg


نکته ی ساده ای که اینجا وجود دارد این است که اگر مثل مثال بالا، مقادیر رنگها در قسمت قبل از تنظیمات (Before Adjustment) در رنگ قرمز بیشتر و در رنگ آبی کمتر باشد، کاری که باید انجام دهیم این است که مقدار رنگ قرمز را کاهش و مقدار رنگ آبی را افزایش دهیم تا به تعادل برسیم.

حال به لایه منحنی ها (Curves Layer) باز می گردیم. روی لایه دوبار کلیک کنید و از فهرست، ابتدا گزینه Red را انتخاب کنید.
•    اگر بخش های روشن عکس (highlights) نیاز به تنظیمات دارند، مقادیر بخش مرتبط با آن در روی منحنی را تغییر دهید. (ناحیه ی بالا سمت راست)
•    اگر بخش های تیره ی عکس (shadows) نیاز به تنظیمات دارند، مقادیر بخش مرتبط با آن در روی منحنی را تغییر دهید. (ناحیه ی پایین سمت چپ)
•    اگر کل عکس نیاز به تنظیم دارد، با تنظیم مقادیر در وسط منحنی شروع کنید. در ادامه، اگر قسمت های روشن یا تیره ی عکس نیز نیاز به تغییراتی داشتند، تنظیمات مربوط به آنها را نیز انجام دهید.

لطفا این قسمت را با دقت بخوانید:

این بخش از تنظیمات بیشتر جنبه ی "تغییر _ بررسی _ تکرار" دارد. در این مرحله از ویرایش، مقدار قرمز را به آرامی کم کنید، موس را به بخش خنثی از عکس ببرید و مقادیر را مقایسه کنید، ببینید آیا مقدار قرمز به حد معمول نزدیک شده است یا خیر. مقادیر تغییر یافته بعد از مقادیر اصلی نمایش داده می شوند، و بین عدد جدید و قدیم نیز یک ممیز وجود دارد. در صورت لزوم می توان تنظیمات لازم برای کانال های سبز و آبی را انجام داد.

تمامی کانال های رنگ را می توان تنها با یک لایه ی Curves به سادگی تنظیم کرد. کانالی را که می خواهید تغییر دهید بعد از کلیک سمت راست از فهرست انتخاب کنید، تغییرات را انجام دهید، کانال بعدی را که می خواهید تغییر دهید انتخاب کنید و به همین ترتیب ادامه دهید. در ادامه تصاویری از منحنی های تغییر یافته برای هر کانال (R, G, B) از عکس بالا را می بینید.

RG_BCurvesChannelsjpg.jpg



تصویر نهایی را بعد از تنظیمات می بینید:

daisyorigwhite.jpg
 Nikon D70s and Sigma 20mm f/1.8, 1/1250s, f/4


در ادامه برای داشتن تراز سفیدی دقیق تر، باز به سراغ ابزار منحنی می رویم. اگر دقت کنید، در عکس گل آفتابگردان، رنگ گلبرگ ها کمی به زرد نزدیک است و نیز به نظر می رسد کمتر از حد معمول نور دهی شده اند. برای اصلاح، مراحل زیر را انجام دهید.

•    یک لایه ی تنظیمی منحنی (Curves Adjustment Layer) جدید ایجاد کنید. نام آن را به Colour Balance  تغییر دهید. حالت ترکیبی یا Blend Mode را در وضعیت Normal قرار دهید.
•    یکی از قطره چکان های سیاه (black-point)، خاکستری (grey-point) یا سفید (white-point) را از پنجره ی منحنی انتخاب کنید.
•    روی آن بخش از عکس که معادل قطره چکان انتخابی تان است کلیک کنید (در مورد عکس گل آفتابگردان، فطره چکان سفید را انتخاب و روی روشن ترین قسمت گلبرگ ها کلیک می کنیم).
•    اگر نقطه ی کاملا سفید یا کاملا سیاه در عکستان ندارید، روی قطره چکان مشابه رنگ مورد نظر دوبار کلیک کرده و درجه مناسب خاکستری را از پالت رنگ انتخاب کنید.
•    حالا شما نقطه ی سفید را به طور دقیق مشخص کرده اید، بنابراین تراز رنگ و در پی آن نوردهی را اصلاح کرده اید (با فرض اینکه نقطه ای که روی آن کلیک کرده اید کاملا سفید باشد).

whitepointdropperjpg.jpg


اگر با اولین کلیک روی نقطه ی مد نظرتان نتیجه ای را که انتظار داشتید نگرفتید، همچنان به کلیک کردن در آن ناحیه و اطراف آن نقطه ادامه دهید تا به درجه ی رنگ صحیح برسید. همچنین اگر نقطه سفیدی را که انتخاب کرده اید روی روشنایی و کنتراست عکس تان خیلی کم تاثیر می گذارد، می توانید منحنی RGB (و نه کانال های مجزای رنگ) را در همان پنجره تغییر دهید.

daisyedit.jpg

اینکه از دو روش ذکر شده برای تنظیم رنگ کدام را انتخاب کنید، بستگی به نوع کار و نیز انتظارات شما از ویرایش دارد. روش اول را می توانید برای تنظیم دقیق استفاده کنید و نیز زمانی که رنگهای سفید، خاکستری و سیاه خالص در عکس شما وجود ندارد. اما روش دوم نیز بسیار تاثیرگذار است.

منبع:
http://mgreerphoto.blogspot.com/2006/12/photoshop-adjustment-layer-curves.htm
ماخذ:www.akkasee.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد